Blogg

Selsvollene Flugfiskezon i Gudbrandsdalslågen.

På WoodsTorrt Deluxe tidigare i våras vann jag ett presentkort på Fishspot.no och valet föll på Selsvollene flugfiskezon i Gudbrandsdalslågen. På de bilder och filmsnuttar jag sett vekade det vara ett vatten helt i min smak. Långsamt strömmande med absolut glasklart vatten :-). När vi kom till Sel under torsdagskvällen riktigt öste regnet ner och det var inga måttliga mängder heller. Det fortsatte regna nästan hela natten vilket gjorde att vattennivån höjdes med kanske 40 cm och vattnet blev även något grumligare. I min värld var vattnet fortfarande klart men vi har ju alla olika preferenser. Naturen och terrängen längs med dalgången var något utöver det vanliga man är van vid. Nästan lodräta bergsväggar klädda med ömsom skog, ömsom stenblock endast skurna av någon mindre fjällbäck, ramade in vårat kommande fiskevatten. Längs med den södra sidan går det en grusväg vilket gör det möjligt att snabbt och enkelt ta sig fram till vattnet, det här gjorde också att vi inte var ensamma flugfiskare. Längs den norra stranden var det längre till vägen vilket gjorde att den terrängen inte alls var lika upptrampad.

Den första morgonen låg dimman tät över älven, inga insekter eller vak så långt ögat kunde nå. Under förmiddagen lättade dimman och solen tittade fram under några ögonblick, trots bättre förutsättningar lyste insekterna med sin frånvaro. Eftersom botten var täckt av mindre sten och grus är vattnet lättvadat, bra fäste för vadarskorna alltså. Det är också oerhört svårt att bedöma djupet så det gäller att vada med förstånd. Efter en del letande och vadande lyckades jag narra en första öring, ca 40cm lång och ganska smal men den var i alla fall den första.

Tillsammans spande vi vidare men fisken ville inte riktigt vara med och leka.

Under vår vistelse i Selsvollene bodde vi ett hus som Anders Formo hyrde ut (Formosater på Fishspot.no) Perfekt boende där vi till och med hade varsitt eget sovrum och tur var väl det, eller hur NP ;-)

Senare under kvällen lyckades jag lura ytterligare en fin öring, denna var lite större, runt 50 cm och 8hg, smal var den också.

Under den andra dagen rullade ovädrena förbi, inte så mycket regn men det blåste rejält. Vinden for fram och tillbaka i dalen med bara korta uppehåll medans den vände. Om solen tittade fram just då kunde man faktiskt se både bäcksländor och enstaka vak så fisk fanns det, även om de var oerhört svårflirtade.

Vattnet var i mitt tycke oerhört klart och längs med gräskanten patrullerade öringarna fram och tillbaka, svåra att lura men spännande var det!

Vi i Team GäddRacer vill tacka Gudmund Nygaard på Fishspot.no för presentkortet, Anders Formo för boendet och Markus Hoffman som arrangerar WoodsTorrt, tack :-)

Wiggo

Trolling efter gösen fortsätter.

Trollingfisket efter gösen i Mälaren har vart bra sista veckorna. Ett tacksamt fiske som är rätt avslappnat, man hinner snacka, fika och så klart dra en och annan gös. Dessutom är ju gösen en i mitt tycke en av de bästa matfiskarna :)

Ikväll hade jag med mig några jaktkompisar och den enes 10 årige son Jacob som för dagen hade med sig nyinköpt spö och rulle. Man kan lungt säga att han var taggad och otålig som 10 åringar kan vara. Vi hann åka 100 m innan han undrade när han skulle få fisk. Hahaha sätter ju lite press på en i alla fall...

Gösfisket i sommar har vart lite varranan gång fiske, ibland kanon ibland mndre kanon. Ikväll blev de mindre kanon..

Men vi kämpade på och började bra med någon upp och några missade.

Sonen Niklas var ute i en annan båt och ringde och berättade om kanonfiske, 12 st upp på bara någon timme, vi slet upp prylarna och for åt samma ställe. Bara för att sedan få ett sms - "skoja bara". Det där kommer igen!

Tillslut fick vi i alla fall 8 gösar varav 4 fick följa med hem.

Monterade lite lyse vid pulpeten, blev riktigt bra

En trevlig kväll med både jakt och fiskehistorier. Jacob då? Jodå han fick sina första gösar och var nog ganska nöjd tillslut.

Hoppas fisket håller i sig några veckor till.

Gösfiske med småkillarna.

Ikväll med blev det trolling efter gös med tre av sönerna.

det visade sig blåsa en hel del ute på Björken ikväll. Skönt att stora grabben Niklas var med, kan ju bli rätt roddigt med att styra båt, kroka av fisk och en massa trassel.

Vi fick fisk i stort sett direkt, Henke fick veva in sin livs första gös. Grrymt stolt var han :)

Sedan flöt det på med bästa fisket när det började skymma. Johan krokade den största för kvällen. Vi fick tillslut 20 st. Spännande för småkillarna att vara ute i mörkret och fiska.

Nu har de lovat att äta fisken också :)

VC Borre 2018

Så var det dags igen för VC borre.

En trevlig abborretävling i stora värtan med chans på riktigt stora borrar. Där varje lag bara får väga in 5 st abborrar.

Vi brukar fiska bra på denna tävling, och har placerat oss som sämst 4a de senaste åren. Tävlingen ordnas av Sportfiskeboden i Täby, och har ett fint prisbord.

Borre över 40 cm skall släppas tillbaka efter kontrollvägning, mätning och fotografering av kontrollbåten. För att ha en chans till bra placering måste du få ett par borrar över 40 cm.

Vi jobbar på med att hitta större fisk....

Denna kväll lyckades inte vi i teamet hitta de större fiskarna, så våra 5 nådde bara strax under 1 kg vilket gav en 16e placering av 18 anmälda Team :(

Well vi får glädjas åt de andra som lyckade bättre. Flera fina borrar kom upp, med en magnifik toppfisk på dryga 1,5 kg!

Grattis till er som nådde pallplaceringarna!

Gösfiske med Örjan & Tommy

Ikväll blev det gösfiske med min kompis Örjan och grannen Tommy.

En helt fantastiskt fil kväll. Det började bra med ett par fiskar direkt vi lade ut. Men sedan dog det ut ett tag. men i skymmningen kom de igång igen. Alla fick fisk och några fick följa med hem. Nu när värmen värmt upp Mälaren kommer vi nog ha bra fiske någon månad framöver.

Vilken kväll det blev.

Tommy tog nog den största :)

//JP

Borrefiske med Mr Tapper.

Min kompis Örjan kom över för lite middag och sedan fiske.

Vi bestämde oss för att testa lite borrefiske. En kanonkväll fast lite väl blåsigt för att ligga på de heta platserna ute på Björken.

Vi hittade ett måsslag som gav en hel del mindre abborrar, men de stora lyste med sin frånvaro. Vi förflyttade oss längre in i lite mer lä.

Även här fick vi en del abborre, dessutom krokade Örjan en fin matgös också.

Han har lite tumme med gösen den där Örjan. Sist vi fiskade gös (1a gången för Tapper) fick han en gös på 4,2 kg plus en på 2,8 kg.

En skön kväll helt enkelt :)

Fiske med Gurra.

Min sambos son Gustav kom över i helgen med sin son Aston. Efter middagen körde vi en sväng på Mälaren efter abborre.

Det var rätt segt fiske, men några bättre borrar hittade vi tillslut. Men skönt att komma ut en sväng i alla fall :)

Lilla Ån 2018

Efter en ovanligt lång vinter är nu äntligen vårat lilla klubbvatten "Lilla Ån" igång för säsongen och har så varit i drygt tre veckor. Fisk är isatt och vattnet är både lågt och riktigt klart. Det är inte så vanligt så här tidigt på säsongen. Kläckningar pågår för fullt, en kväll i början av Juni var det så otroligt mycket Vulgator/Danicor på gång att jag aldrig tidigare sett på maken. Om nu bara vädret håller i sig med värmen och gärna lite regn så kommer det här att bli en kanonsäsong!

Vi har även haft den första fixardagen vid ån. Klubbens medlemmar hjälpte till så att vi bytte tak på vindskyddet, det gamla var genomruttet.

Sportfiskemässan

Årets Sportfiskemässa gick av stapeln i mitten av Mars tidigare i år. Naturligtvis måsta man som sportfiskare besöka ett sådant evenemang. I år var jag där som besökare på fredagen, bara för att få chansen att verkligen titta igenom mässan, träffa fiskekompisar och bara umgås med likasinnade. På lördagen satt jag i montern hos Flugfiske i Norden och band lite flugor, mestadels harkrankar som var beställda av FiN´s redaktion ;-)

Bredvid mig i montern satt Per Johansson, en välkänd och oerhört duktig laxflugbindare med speyflugor som specialtet.

Om allt går som det ska så får ni läsa lite texter skrivna av mig i kommande nummer av Flugfiske i Norden, mer avslöjar jag inte nu.

Vårens upplaga av ESOX.

Vårens ESOX drabbning skedde på Mälaren runt Bålsta . Fisket i Sth skärgård rent av suger så det fick bli grodhavet istället.

Som vanligt när vi är på Mälaren så skiner solen, vi var 2 båtar med 10 st förväntansfulla gäddfiskare. Sedvanlig wook till lunchen på en av Öarna. Anders Murika är en efterlängtad tradition när vi samlas.

Lördagen var rätt trög och den största gäddan låg på strax över 3 kilo.

Söndagen blev bättre, tyvärr kunde jag inte vara med då min inflamation i senfäste/skuldran inte var att leka med. Men fisket var i alla fall bättre idag. Toppfisken för helgen blev Peders på dryga 5 kilo. Får se om den står sig som mässingsplåtsgädda även efter höstens drabbing, tveksamt :)

Tight line!

JP

Ismete på hemmaplan

I förrgår lyckades jag övertala pappa om att vi skulle ta ett ismetepass ihop nästkommande dag.

Efter att ha bollat lite olika platser fram och tillbaka så i förmodligen ren lathet bestämde vi oss för att prova hemmaviken det vill säga precis utanför pappa. Dessutom frågade min flickvän Andreea om inte hon kunde få följa med på isen, vilken hon givetvis fick.

Jag hade sedan tidigare laddat mörtstugan så mört borde inte vara något problem.

När tiden var inne så vaknade jag och Andreea såklart inte av larmet som var ställt 06.00 utan vi vaknar istället 07.00... vilket även det är väldigt tidigt enligt mig...

Men men, en och en halv timme senare var jag, pappa och Andreea på isen i alla fall och vilket väder vi får! Sol hela dagen och nästan helt vindstilla, underbart!

Vi sätter ut alla grejer och det dröjer inte allt för länge innan första fället. Jag får ta denna och känner direkt i motthugget att det är en lite tyngre fisk. Gäddan landas och sätts sedan tillbaka efter lite fotografering.

Sedan blir det lugnt, så lugnt att pappa lämnar isen för att gå upp i huset för att ordna oss några smörgåsar detta trots att det var hans tur att drilla fisk.

Och självklart hugger det när han är borta, både en och två gånger.

Lite smått irriterad kommer pappa tillbaka med smörgåsarna, han hade såklart sett mig drilla båda fiskarna från huset. Så kan det gå!

Mycket mer än så blev det inte den dagen, men vi eller jag i alla fall var rätt nöjd ändå!

Tight lines!

/NP

Jag och Andreea med dagens toppfisk

En mindre gädda påväg tillbaka

Några timmar på lilla sjön.

Var ju ute och pimplade igår, det gav lite mersmak. Så jag och Niklas tog ett par timmar på en mindre sjö som det var ett tag sedan jag testade.

Det började nappa redan i första hålet. Sjön består mest av tussenbröder. Men en och annan fin abborre har vi fått här, bl a en på dryga 900 g.

Idag var de stora inte på hugget, men Niklas tog i alla fall en på ca 300 g.

Tillslut hade vi fått ett 40 tal borrar.

En trevlig sjö som kan ge större fisk med lite tur.

Mvh

JP

Pimpel runt Ådö

Händer inte så ofta numera. Men idag vart det pimpelfiske på Mälaren runt Ådö.

Delar av vårt ESOX gäng var med. EE med sonen Anton, Ragge, Micke Å. Vi skulle försöka lura lite större randiga.

Men de stora var inte riktigt på hugget idag, men några 2-3 hektos matfiskar kom upp i alla fall. Men vädret!! Vilken dag att vara på isen, strålande solsken och inte så mycket blåst. Obligatoriska lägerelden då vi har Mr Fire med..

Anton var grym som orkade gå runt hela dagen med oss och över 5 km.

Vi får ta de större när isen släpper :)

Lite mer ismete

Nu har man hunnit med ytterligare några ismetepass, inget kanonfiske men några slemgurkor har allt fått syna ytan.

En rolig grej var att min kompis Filip fick landa sin första gädda från isen i helgen, grattis Filip!

Nu börjar det suga rätt rejält i gäddmetetarmen ... FÅRN BÅT... Hoppas på en tidig islossning iår.

/NP

Filips första gädda från isen

Pimpel med JG, HG och kompisar.

Finväder och pimpel med småkillarna och Johans kompis Love.

Idag pimplad vi hemmavid, mest för att komma ut och att se till att smågrabbana fick napp. Johans kompis Love med pappa Janne var på besök.

Vi var laddade med fika och grillkorv.

Fisket var helt ok, med mycket småborre. Alla fick napp och vädret var grymt :)

Henke tyckte det var roligast med brasan, så han höll liv i den..

Johan fick låna solbrillor och såg cool ut.

Love fick sina första abborrar på pimpel..

Henke såg till att brasan inte slocknade :)

Flugfiskemässa på Sporting i Örebro

I lördags var det dags igen för Sportings oerhört trevliga flugfiskemässa. I de nya lokalerna på Radioatorvägen i Örebro var det samlat ett 20-tal flugbindare, spötillverkare, grossister och andra flugfiskeprofiler. Redan vid 10 när mässan öppnade började lokalen fyllas på med folk. Jag satt tillsammans med de andra flugbindarna på den så kallade Tyers row och snurrade ihop lite alster. Det blev inte så många flugor bundna under dagen, tror det landade på 5st, på grund av att det var så mycket trevligt folk som stannade till, tittade, frågade och pratade. Tack för en oerhört trevlig mässa, jag är gärna med nästa gång igen :-)

Foton från Sporting Tackle Shop.

Wiggo

Ismete 2018-01-19

I måndags var jag och min kompis Robin ute på isen för att testa om gäddrona var på hugget.

Vi hade sedan ett par dagar tillbaka valt ett ställe som vi trodde hade potensial att leverera stor gädda. Så blev det tyvärr inte denna gången.

07.30 vandrade vi ut på isen, pulkorna var som vanligt överfyllda med allt man behöver såsom ved, spön/don, vippor, extratackel, isborr, isbill, varma kläder och såklart betesfisk.

Första fället kom relativt snabbt och jag lyckades kroka en snipa på cirka 2,5kg. Totalt hade vi 6 fäll under dagen men lyckades bara kroka två av dom.

Hur som helst hade vi en trevlig dag ute på isen påt igen om två veckor!