Blogg

Från fluga till Antispinn

Lördagen den 18 november var det dags för den 9:e upplagan av den oerhört trevliga mässan "Från fluga till Antispinn" på Galejan i Uppsala. Mässgeneralen Niklas Dahlin hade lyckats få ihop ett antal utställare och flugbindare av absolut toppklass, en del räknas defenitivt till världsklass, för att besökarna skulle ha mycket att titta på. Jag var också där för att sitta på flugbindargatan och snurra ihop lite alster. Under dagen var det en lagom ström av intresserade som passerade, pratade och frågade om ens flugbindning. Den största anledningen till att jag älskar att sitta där är just alla intresserade flugbindare och flugfiskare som undrar och funderar. Det är ju det som driver flugbindningen framåt :-)

På kvällen efter mässan var det gemensam middag och auktion på olika grejer som folk hade skänkt. I år var det Långforsen i Långan som pengarna gick till. Värdet på grejerna som skänkts låg på ca 44 000:- och intäkterna gick på hela 69 000:- Det finns ett stort intresse i flugfiskesverige att stötte behjärtansvärda projekt, bra jobbat alla inblandade.

Nästa år är det 10:års jubileum för mässan och jag hoppas att jag får vara med då igen.

Förberedelser

På Galejan i Uppsala den 18:e november mellan klockan 10 och 16 är det Från fluga till Antispinn, en gemytlig och oerhört trevlig liten flugfiskemässa med allehanda utställare och flugbindare. Jag kommer att vara där på Flugbindargatan och snurra ihop lite alster. Kom dit vetja!

EEO hösten 2017

Årets höstupplaga av Elgö Esox Open var som vanligt en oerhört trevlig tillställning, trots att fiske i Stockholms skärgård kraftigt försämrats de senaste åren. I år var vi bara 7 st som hade möjlighet att vara med. Jag var enbart med på lördagen av olika anledningar. Jag åkte med Micke B i hans båt och vi ägnade oss uteslutande åt att jaga gäddan med flugspöt. Vid summeringen av lördagens fiske visade det sig att det hade varit helt rätt melodi, igen. Det är ju inte första gången som det har visat sig att fluga varit absolut mest effektivt för gädda. På 7 personer kom det endast upp 17st gäddor och av dessa stod jag och Micke för 13 av dem. Jag fick lördagens största "gris" på hela 2,5 kg......

Nya Sporting

I början av oktober var det invigning av Sportings nya lokaler i Örebro. Jag var där för att sitta och binda lite flugor till allmän beskådan. En hel del folk hade vägarna förbi och det blev många trevliga möten och samtal. Flugbindningen går för min del ganska så bra just nu, jag har även inlett ett samarbete med tidskriften Flugfiske i Norden och kommer där att visa lite bindbeskrivningar och andra flugbindartips på deras websida.

Lilla Ån

Höstens fiske i Lilla Ån har varit riktigt bra, trots att det har varit lågt vatten hela sommaren. Under sensommaren satte vi ut en hel del öring i ån och det verkar som om de har acklimatiserat sig väldigt väl. I princip varje gång jag varit där har det blivit öring. Det har nog blivit ett 15-tal turer nu under hösten. För en dryg vecka sedan kom vårfloden! Nej, jag skojar inte, efter allt regnande steg vattnet till nivåer som vi normalt bara ser under våren vid snösmältningen.

Under hela säsongen har det varit mestadels torrfluga som gett utdelning men även streamers och nymfer har fungerat.

Om vattenståndet bara vill sjunka lite och att vattnet klarnar upp så kanske, kanske det blir någon tur till upp till Lilla Ån, i annat fall är det bara att invänta nästa år ;-)

Värtan-Borren 2017.

Då var det åter dags för Värtan-Borren.

Teamet har ett bra facit på denna tävling och vi siktar på pallplats. Värtan är inte bara nyckfull när det gäller gädda, det gäller även abborren. Det som funkar ena dagen är inte säkert, eller snarare troligt att det funkar nästa dag.

Vi hade som ni kanske läst tidigare vart ute på Värtan i veckan innan tävlingen för att reka lite. Då blev det PB för min del. Dock gav de inga direkta svar på hur vi skulle lägga upp tävlingen. Det blev trögfiskat för de flesta och det kom "endast" upp 8 st abborrar över 40 cm denna kväll. Brukar vara betydligt fler..

Vi fick en rätt trög start, 5 borrar får man väga in. Vi fick rätt snabbt ihop 5 st, men inget snitt att tala om. De tidigare beprövade och fungerande spotsen funkade ite denna kväll. Vi provade en hel del nya ställen och åkte tillbaka till de vi prövat tidigare på kvällen.

Vid en av de gräskanter vi fiskat av tidigare på kvällen drar Mr Borre Niklas Piontek på en större fisk. Vid håvningen kan vi konstatera att det är en riktigt stor fin abborre som slukat Niklas VibLure i Röd/vit.

Det skulle sedan visa sig bli tävlingens största abborre på 1.280 g, den förde upp oss till en 3e plats, endast 60 g från 2:an. Niklas har en grym förmåga att leverera när det gäller. Även tidigare har han fått tävlingens största abborre (1.340 g).

Vi är nöjda med kvällen och vår insats. Grymt väder och som vanligt väldigt välordnad tävling.

Hela resultatet plus bilder finns på www.sportfiskeboden.com

Väl mött nästa år igen...

Tight Lines!

JP, Wiggo och NP

PB och nytt team rekord!

Snart är det dax igen för VC Borre på Värtan. Jag och Peder tog en tur dit i veckan för att se om borrarna var hemma.

Det skulle visa sig bli en trög kväll med få svar på taktik inför lördagen.

Vi provade för oss kända platser, okända platser, djupt och grunt. Borrarna var små och få..

Men så vid 20 tiden på kvällen utanför en gräskant smäller det till på min jigg. Känner direkt att det är något större, men kan ju också vara en iten ettrig gädda. Men väl in till båten ser vi att det är en stooor abborre!

Peder håvar den fint, Yes!! vilken fisk! 49 cm lång och en vikt på 1.440 g höjer mitt PB rejält då jag tidigare legat precis under kilostrecket. Vi tar lite bilder och retunerar den fösiktigt tillbakka där den hör hemma. De större exemplaren över 40 cm bör man sätta tillbaka så att de fär bidra till nya fina abborrar i framtiden.

Nytt PB och teamrekord! Grymt :)

Hur det gick på tävlingen sedan - det är en helt annan historia..

Puss på dig innan du fick gå tillbaka där du hör hemma.

49 cm!

Skönt väder, men kallt då solen försvann.

Vojmån 2017

Sedan tidigt 90-tal har vi i teamet näst intill varje år genomfört en flugfiskeresa till Vojmån. Före 1990 var det också norrlandsresor men då med olika destinationer, t.ex Femunden i Norge, Sömåa, Röaå mfl, men vi fastnade som sagt för Vilhelmina och Vojmån. För de som inte vet är Vojmån ett kraftigt reglerat vatten med en dammanläggning som helt saknar fiskvägar runt dämmet. Den övre delen av ån närmast dammen/sjön är konstgjord, en kanal med sprängsten längs med stränderna. Miljömässigt är det en sträcka som inte är så stimulerande direkt, i alla fall inte ovanför ytan. Detta kan till del kompenseras med det stundtals fascinerande fiske vi har på harr, fisk som ofta gladeligen stiger till en torrfluga. Ofta kan man smyga sig på en stadigt vakande fisk och även bedriva riktat fiske efter en specifik individ, inte helt sällan som sightfishing. En bit nedströms denna kanal bildar Vojmån en mer naturlig forsande del som till i år även fått en del biotopvårdande insatser. De strömpirar som funnits sedan tidigare, för flottningens skull, har splittrats upp och stenen har placerats ut i strömmen, resultatet blev riktigt bra. Snyggt och inbjudande vilket med största sannolikhet kommer att påverka det aquatiska livet i positiv riktning.

Hur blev det med årets resa då? Jo, vi var många med i år, väldigt många, tror jag fick det till 16st....... Att tillsammans bo på Järjagården är smidigt och lättsamt, i år bestämde vi oss också för att skippa den gemensamma matlagningen och istället äta våra middagar på Järjagårdens restaurang, en absolut hit i mina ögon.

Vattenståndet i ån var rejält lågt och hade så varit under hela våren och försommaren. Endast minimitappning, dvs ca 3,5 kubukmeter, vilket gjorde fisket lite svårt. Stundtals var det ganska rejäla kläckingar men ändå var fisken sparsmakad med vak, fråga mig inte varför. Vädret var kanonfint, i mina ögon alldeles för fint. 25 graders värme och strålande sol är inte mitt idealväder för flugfiske.

Trots lite dåliga förutsättningar blev det en del fisk, både harr och öring. Några enstaka exemplar av harr runt 50-52cm men de flesta låga strax därunder. Även några vackert mönstrade öringar fattade tycke för våra flugor.

Sammanfattningsvis var årets resa en medioker tillställning, inte det bästa fisket vi haft men inte heller det sämsta. Redan nu har vi preliminärbokat sängplatser på Järjagården för nästa sommar :-)

Det vi har framför oss i sommar är bl.a. Värtanborren den 22 juli. Den tävlingen har vi ju vunnit några gånger och ska så även försöka göra i år. Vidare är det väl en del fiske i Lilla Ån och kanske någon tur på mälaren som gäller, återkommer om detta i senare anteckningar i fiskedagboken.

Wiggo

Saltstraumen - Here we come!

Delar av Team GäddRacer - JP och Niklas begav sig med några kompisar till Saltstraumen i Norge för att fiska Hälle, Torsk mm.

Vi var 9 personer som delade upp oss på 3 båtar.

Dagen vi anlände till campen Saltstraumen Brygge, hann vi med att kvällspass. Vår båt gjorde ingen succsé, vi hade ett par långa och en sej båten. Den ena båten hade lite bättre fisk vid bron Saltströmmen.

Dagen efter torsdag var det bättre väder och vi begav oss ut på en lite längre utflykt med båtarna till ställen vi fått lite tips om innan. Även denna dag hade vi inte speciellt mycket flyt i fisket. Båten med EE, Anne och Lars gick det desto bättre för. 3 Hälle varav en 35 kilos i topp och Torsk på 20 kg resp 17 kg.

EE med 35 kilos flundra

20 kilos Torsk

Jag hade en riktigt fin Hälle runt 40-50 kg som vi "trodde" var säkrad när den satt på huggkroken efter sidan på båten. Men den levde rövare i sån grad att den lyckades vrida sig ur och försvann med min jigg i djupet, jäkligt snopet. Det hela filmades också..

Fredagen skulle visa sig bli en helt osanolik dag för vår båt. 5 st Hälle med en helt otrolig stor toppfisk!!

Vädret var fantastiskt med strålande sol och svaga vindar. Vi begav oss ut långt på havet för att lokalisera en del fina spots. På väg ut fick vi syn på ett 30 tal Grindvalar, stora som små, Vilken upplevelse att få fota och filma dessa på mycket nära avstånd, så coola,,

Vid de första fanns en hel del betesfisk i form av Sej som vi fiskade upp till våra meten - metet skulle visa sig vara en riktig hit dessa dagar. jag får en fin Sej på uppvevet av min jigg. Jäkligt starka och kämpaglada firrar. Nytt ställe där vi får en del mindre torsk. Vi ser på sjökortet att det ligger ett intressant flak lite längre ut och bestämmer oss för att testa detta. VILKET lyckodrag, detta var platsen för dagen. Här får vi 4 Hälle och har betydligt fler kontakter, Alla tre i båten får Hälle och Casimir tar sin första :). Det känns hett här...

Vi får även en del annan fisk och någon skaplig Sej och Torsk.

Men efter att fiskat av flaket flera varv provar vien liknande lite längre ut, men ingen Hällekontakt här, men en fin torsk.

Klockan är över 21,00 och vi bestämmer oss för att dra oss hemåt, men vi gör ett sista försök på "Kveiteflaket för dagen". Efter några minuter känner flundra vipparna i spöt, Casimimir har precis landat en fin Torsk då mitt spö bugar djupare och jag gör mothugget. Fast fisk! 45 meters djup.

Jag känner direkt att det är flundra, de andra i båten börjar fota torsken, ta en fika och i detta läge känns den inte så stor.. Men efter 40 min har vi inte sett fisken, nu misstänker vi att den kan vara stor eller felkrokad. Den är helt sjukt stark, och efter 1,15 kommer den upp mot ytan, vi har nu glidit ut mot 90 meters djup när den första gången bryter ytan. Vi blir nästan chockade över storleken på denna fisk, här står vi med en fjuttig huggkrok, inget rep att lägga runt stjärtspolen, inga båtar i närheten, Våra kompisar svarar inte... Vad fasen gör vi nu???

Jag är helt slut i armar och rygg, då bestämmer hon sig för att dra rakt ner mot botten igen, 95 meter! Bara att börja om igen, medans jag drillar så spånas den ena idén efter den andra fram. Tillslut är dehon uppe vid ytan igen. Vi börjar inse att vi inte kommer att kunna lägga henne vid sidan av båten som man försöker göra för att kunna mäta längden - dessa fiskar skall man återutsätt, de har ett enormt värdefullt avelsvärde. Då sticker hon igen, denna gång ca 70-80 meter. Jag säger att nästa gång hon kommer upp, då kommer jag kapa linan, kroken sitter så att den kommer att lossna inom kort och jag vill inte rikskera att hon blir så trött att hon inte klarar sig.

Nu kommer Niklas på idén att ta vårt längsta spö, ta bort rulle och använda den som måttstock när hon hänger ner efter båtsidan. Sagt och gjort, när hon är uppe igen, lägger Casimir toppöglan mot kanten av stjärtspolen, Hällen är 10 cm kortare än vad spöt är.

230 cm Kveite!! Vikt enligt tabell är då 168,8 kg! Helt jäkla otroligt, vilken fisk, vilken dröm vilken dag.. Jag sträcker mig ner och skär av linan precis ovanför hennes stora munn och ögon.

Vi ser henne sjunka bakåt för att sedan vända upp och lungt simma ner mot djupet.

Vilken fisk dessa flundror är. Tack Niklas och Casimir för all pepp under dessa nästan 2 timmar. Detta gjorde vi tillsammans.

Lördagen blev trögare. Vi fick en del småtorsk, tillslut på ett flak fick Niklas en Hälle på 9 kg, Casimir tappade en och jag fick en torsk på 12 kg.

Tack för en grymt härlig fiskeresa med en hel del fin fisk, här nedan bara ett fåtal av dem..

Vi återkommer nästa år..

JP & Niklas

Lilla Ån

Förra året blev jag vald till ordförande i vår lokala flugfiskeklubb. Tidigare var det en liten, nästan sovande klubb med minimal verksamhet. Det har det blivit ändring på nu då klubben satsar mer och mer på gemensam verksamhet och framförallt satsas det på vårat lilla klubbvatten, Lilla Ån. Vi har rensat vattnet från fallna träd, fixat till vindskyddet, satt i fisk och röjt längs med åkanterna, allt för att det ska bli ett så trevligt vatten som möjligt att vara vid.

I går tog jag en tur upp till vattnet för att fiska lite, det var kallt - inte mer än 5 grader, isande vind från norr och mulet. Inte ett vak syntes på de knappa två timmar jag var där. Inte en insekt, ingenting. Därför blev det fiske med en liten svart zonker på tafsspetsen. Den verkade fisken gilla! Jag petade upp 5 st regnbågar och tappade två, det får man väl vara nöjd med en dag som denna :-)

Premiär i Nydammen

Våran fiskodlare Peter har en damm uppe i skogen som är ett så kallat hyrvatten. Under vintern har det fiskats ganska mycket där men all den Röding han satt i verkar finnas kvar. Rödingen är ganska känslig för höga vattentemperaturer vilket gjorde honom lite osäker på om rödingarna kommer att klara sig under våren och sommaren. Han ansåg att dammen behövde "rensas" på lite röding. Flugfiskeklubben var inte sen att ta honom på orden och idag så var ett drygt tiotal av klubbens medlemmar där och fiskade. Mycket Regnbåge högg men de släpptes obönhörligen tillbaka, det var ju rödingen som skulle opp. Vi fångade röding också, flera stycken. Jag själv lyckades narra 2 st innan jag gav upp, det var ju så kallt att vattnet frös till is i spöringarna ;-)

Sportfiskemässan

Sportfiskemässan på Elmia i Jönköping 2017 har gått till historien som den mest välbesökta sportfiskemässan någonsin i Sverige. Och jag var där! I tre dagar satt jag på Flugbindargatan tillsammans med en hel hög med internationellt erkända flugbindare, en upplevelse vill jag mena! Vi flugbindare bodde tillsammans på Sjöhaga Pensionat ett par mil utanför Jönköping vilket gjorde att vi umgicks hela tiden. Blev en hel del flugbindarsnack kan jag säga :-)

På torsdagen innan mässan bjöds det på flugfiske i Baltak, lite tidigt på säsongen men det gick att få fisk i alla fall. Sedan var det tre dagars bindande som gällde. Massor av intresserade och frågvisa besökare förgyllde tillvaron. Det här gör jag gärna igen!

Mässa på mässa på mässa...

Fiskemässorna, både stora och små, står som spön i backen ;-) För två veckor sedan satt jag på en tillställning i Karlstad, Flugfiske är en konst, och band lite flugor. Mycket folk, säkert närmare 1000 personer besökte Naturrum i Karlstad för att titta, klämma och känna på flugor, flugbindare och lite annat som var flugfiskerelaterat. En riktigt rolig tillställning.

Förra helgen var det Flugfiskemässa på Sporting i Örebro. Ett skönt gäng flugbindare satt uppe i konferenslokalen och band medans en massa människor tassade förbi och spanade in på vad vi gjorde. Återigen ett riktigt lyckat evenemang.

Om ett par veckor är det den stora Sportfiskemässan i Jönköping som gäller. Jag har fått den stora förmånen att sitta på Flugbindargatan och även ha ett pass i Tying Clinic tillsammans med några av Sveriges och världens bästa flugbindare, helt otroligt. Sitter just nu och förbereder så smått inför mässan, se nedan på den Olive Mayfly jag petade ihop ;-)

Lite ismete i Mälaren

Idag var jav och ett gäng kompisar ute på Mälaren för att prova gäddorna och ismete var dagens metod.

Som alltid när man ska ut så har man förberett flera dagar innan. Bestämt plats, kollat isar, ordnat med med mat på isen och inte minst fixa med mörtstugor. För utan betesfisk, ingen gädda!

Klockan ringer 04.00 och 04.20 åker jag och Tom för att hämta upp ytterligare en kompis. Runt 06.00 kliver vi ut på isen med fullpackade pulkor och med pannlampornas hjälp så får vi upp allt precis innan det börjat ljusna. Det dröjer inte länge innan första fället och Tom lyckas landa en snipa på runt två kilo.

Kort därefter möts vi upp av ytterliga någta kompisar ochl tillslut är vi hela sex man på isen.Många gubbar innebär många spön och don vilket borde innebära mycket fisk, men så blev inte fallet.

När mörkret infaller har vi totalt lyckats landa fyra fiskar och ingen över tre kilo. Men vi hade en grym dag ute på sjön med runt sex grader varm och strålande sol hela dagen.

Dagens höjdpunk var garanterat lunchen som Tom anordnade. Biffrydbärg på rådjursrygg stekt öve öppen eld blir svårslaget tills nästa gång!

Nu är det bara att ladda om och hoppas på bättre fiskelycka till nästa pass.