Blogg

Uppdatering

Oj, var det så länge sedan något skrevs i fiskedagboken? Kan ju bero på att det inte har blivit så mycket fiske under hösten. För egen del har det berott på att jag jobbat mycket, båten är trasig och jag har haft en meniskskada. Nu är det lite lugnare på jobbet och menisken är opererad, i och för säg är båtmotorn fortfarande väck men det kan bara bli bättre.

Min "fisketid" ägnas till stor del bakom bindstädet, nya kreationer skapas och ny materiel ska provas. I november satt jag på flugbindargatan på den oerhört trevliga lilla mässan "Från fluga till Antispinn" i Uppsala, en "kickstarter" eller en avslutning på säsongen, kalla det vad ni vill men kul var det.

Vidare har jag under året skickat in lite flugor till Flugfiske i Nordens flugbindartävling "Nordiska mästerskapen". Jag hade varken tid eller ork att satsa helhjärtat men lyckades i alla fall knipa en 6:e plats i totalen, får väl duga kan man tycka ;-)

Någon enstaka tur upp till Lilla Ån har det också blivit där det har visat sig att fisken mår alldeles utmärkt. Under nästa år kommer klubben att fortsätta med klubbvattnet är det tänkt och jag hoppas på fler turer upp dit. JP och NP har haft några enstaka turer ute på vattnet men det är mestadels jakt som gäller, framförallt under höst/vinter.

Lite nya flugor ligger upplagda under kategorin "Flugbindning" - kolla där om ni har lust :-)

God jul och gott nytt år!

Wiggo

2016 års upplaga av Värtan Cup Abborre.

Så var det åter dax för V-cup Borre på Värtan. En kul tävling med inte för stort allvar, men ändå prestigladdad och med fint prisbord som anordnas av Sportfiskeboden i Täby.

Lagen får bara väga in 5 abborrar, de över 40 cm skall vägas av konrollbåten och sedan släppas tillbaka. Allt för att främja en god återväxt.

Vi känner en viss press då vi senaste 3 åren placerat oss 1a, 1a och 2a.

Fantastiskt väder och högtrycket hade varit stadigt en längre tid så det var lovande förutsättningar. Nu skulle det visa sig vara jäkligt trögt i stor sett för alla team, tills det var ca 1,5 timme kvar av tävlingen då skymningen gjorde att det lossnade.

VI hade katastrofdåligt med bara 3 borrar varav bara en låg runt 3-4 hg. de ställen som funkade helgen innan då vi testade vattnet, fungerade inte alls, vad göra?? Lite olika förslag dryftades, men vi enades om att hålla oss till planen. Det måste ju bara lossna!

Tillslut fick vi utdelning, och tog sista timmen tre abborrar på 650-920 g. Det gav oss en vikt på dryga 2400 g vilken gav oss en 4e plats av 23 lag.

Vann gjorde Team Abbarn på en vikt på dryga 3.200 g där vår kompis Erik Hoffman var skipper. Grattis  - bra fiskat!

Det kom upp 7 st abborrar över kilot, med en toppfisk på 1.510 g. Vilken fisk :)

Peder drog Teamets största denna kväll på 920 g.

Grattis till Team Abbar´n som vann rättvist med sina toppfiskar på 1.120 g och 880 g.

Vi kommer igen nästa år och tar revansch..

//JP

Teamet rekade inför VC Borre nästa helg..

Snart dax igen för VC Borre på Värtan, så bestämde oss för att reka lite och kolla in lite olika ställen. Det blev jag och Viggo då Niklas var i Norrland på semester.

Vi körde samma tid som tävlingen, nämligen 16-22.00.

Vi testade kända ställen, och okända. Men inget funkade speciellt bra. Inte heller verkade något speciellt bete vara bättre än något annat.

Men senare mot kvällen började vi få lite mer abborre och sista timmen var helt ok med ett par toppfiskar på 780 resp 720 g. Som Sickan brukar säga " Vi har en plan" :)

Peders på 720 g

Min på 720 g

Nu laddar vi nför tävlingen på lördag..

Vojmån 7-10 juli 2016

Årets resa började på torsdag morgon och vi som åkte från Mälardalen var Wiggo, JP, NP, Micke B, Magnus B, Jörgen L, P-L, Teo och Tobbe, uppe i Vilhelmina sammanstrålade Ivar till sällskapet. Efter den 9 timmar långa resan var vi taggade av bara den för att få sätta igång med flugfisket, Vojmåns harrar väntade. Vädret var helt okej, lite kyligt och det blåste lite men det spelade ingen roll, här skulle fiskas. Vi delade upp oss i flera olika bilar och åkte ut till olika ställen längs med ån. De flesta hade hyfsat bra fiske med ett antal Harrar över halvkilot. Wiggo drog bl.a. en på strax över kilot samt en Sik på ca 1,5 kg, bra start alltså!

Vattenståndet i ån var stabilt under den senaste veckan, låg på ca 10 kbm vilket i och för sig är lite lågt, men hellre för lågt än för högt!

Fredagen blev blöt, det regnade nästan hela dagen, det var kyligt och det påverkade ju naturligtvis huggvilligheten hos fisken, det fanns ju inte så mycket insekter i luften. Trots detta kom det upp (och tillbaka) ett stort antal Harrar över halvkilot och även några som tangerade kilosstrecket, alla var mer eller mindre nöjda med fisket.

På lördagen var det kanonväder, solen tittade fram och det satte verkligen fart på insektslivet, framförallt mindre nattsländor men även en och annan gul forsslända fladdrade förbi. Fisken vakade intensivt på sina ställen och fisket kan närmast beskrivas som fenomenalt! Ännu fler stora Harrar visade sin nappvillighet och det kom även upp ett par riktigt fina exemplar, bl.a. fick Wiggo en på 1,1 kg och Micke B tog en vacker öring på nästan kilot.

Summerar vi alltihop så var denna resa troligen en "top-5" av alla de resor vi gjort under åren till vårt älskade Vojmån. Om allt går vägen så åker vi upp nästa år igen, bara att hålla tummarna att vattenståndet inte blir förhögt.

Gösfiske på Mälaren.

Ikväll blev det ett pass på Gös. Jag hade med mig min kompis Tobbe och hans bror Jakob. Han hade aldrig fått någon Gös tidigare.

Tyvärr blåste det en hel del när vi kom ut, och de beprövade ställena svek. Men så testade vi några nya ställen och vips så började vi få en och annan firre.

Kvällen slutade med 9 gösar i båten, Inga stora men kul att det ändå funkade med lite nya stenar :)

Jakob då - jodå han fick sin första gös och grabbarna hade varsin fisk med hem till middagen.

Vi tar de större nästa gång.

Lite kvällsfiske

Wow, vilket väder! Nästan 30 grader varmt och knappt en vinbris att tala om. Originalmedlemmarna av Team GäddRacer bestämde sig för att ta en kvällstur på den spegelblanka Mälaren med lätta spinnspön i högsta hugg, kanske fanns det något som ville bita. Rent fiskemässigt kanske vädret inte var det bästa men vi är ju människor och såna som oss älskar sol och värme :-)

Vi puttrade ut på vattnet och stannade till på ett första ställe, en brant utanför ett mindre grund. Enligt säkra källor skulle det finnas fisk här. På 8-12 meters djup kastade vi ut våra beten och redan på typ 5:e kastet nöp det tag i min jigg. Efter en kort drill tittar en pigg gös upp, snabb landning, avkrokning och foto så fick den gå tillbaka.

Vi fortsatte runt på lite olika ställen men det verkade som om fisken hade tagit siesta, det blev bara ett par mindre gäddor och någon abborre också men det var just allt.

Hur som helst var det en helt fantastisk kväll :-)

Lilla Ån en tisdagskväll i Juni

Eftersom jag är en av många som anser att fotbollen har blivit fjollboll, massor av skådisar som springer runt och försöker övertyga domaren om att de är skadade så tillbringar jag mycket hellre tid med flugspöt i handen än att sitta framför TV-apparaten. Så blev det den här tisdagskvällen också. Vid Lilla Ån hade jag sällskap av en hel massa Vulgator som behagade svärma omkring mig medans jag långsamt strosade uppströms, ivrigt letande efter vakande fisk. För att vara en så pass bra kläckning var det förvånansvärt få vak längs med ån, det var mestadels mindre mört som stundtals spräckte ytan. Kvällen var varm och skön, trots att det blåste lite från de öppna fälten som omgärdar vårt lilla vatten. I lä bakom träden och buskarna var det fullt med liv och rörelse i luften, Vulgator som fladdrade uppåt och dalade neråt. Till detta skådespel blandade sig även en och annan mindre nattslända in, mest för att förgylla den redan så trevliga bilden.

Efter någon timmes strosande längs med åkanten hördes ett mer rejält vak strax bakom en gren som sträckte sig ut över höljans vattenspegel. Efter någon minut i stillsam väntan visade sig regnbågen igen, inslurpandes en kläckande Vulgata. Med en kläckarimitation på tafsen snirklade jag ut de ca 6 meter lina som behövdes för att nå in bakom grenen, en liten dragning i linan och flugan försvann i ett ljudligt plask. En lätt lyftning på spötoppen krokade regnbågen som genast for 10 meter nedströms, upp i luften och ner med ett rejält plask. Fisken i Lilla Ån har det riktigt bra eftersom vattentemperaturen sällan överstiger 17-18 grader, inte ens på sommaren, eftersom Lilla Ån fylls på efterhand med vatten från grundvattenkällor. Efter ett par minuters lustiger dans var hon redo att göra ett kort besök i det fuktiga gräset för att agera fotomodell, bilden blev tagen och sedan fick hon återgå till sitt rätta element. Med en kort nick och ett lyft på kepsen tackade jag för det trevliga mötet och begav mig tillbaka till bilen för att åka hem.

Dax för Lax..

Dax igen för försök på lax.

Robban med sitt nygammla "Team Baitrunner" bjöd med mig och Frasse på laxfiske.

Bra förutsättningar, kanonväder och lax i vattnen runt Understen. Klart man hänger på igen :)

Väl ute kan man konstatera att vi inte blir ensamma. Det ligger ett 20 tal båtar och trollar runt. I med betena, visade sig bli en liten utmaning i början då de blåste en del och gick gammal sjö. Men de andra gubbarna är rutinerade lax trollare så snart var vi igång.

Efter en stund kommer vi jämnsides med Johan Abelsson som får trippelhugg, bommar två av laxarna men får upp den tredje.

Vi får lite tips om vad som verkar funka. Senare under dagen får vi på en fin lax på Frasses spö. Efter en bra fight närmar den sig båten och håven är beredd. Då händer det som man inte vill skall hända.... Laxen kommer bara halvvägs in i håven då kroken fastnar i håvgarnet. Den bänder sig loss och glider ur!!

Tysnaden är total, förutom jag som häver ur mig en harang mindre lämplig för barn att höra. Satan vilket oflyt. Laxen låg någonstan mellan 12-15 kg.

Bara skaka av sig och ut med prylarna igen, och efter ett par timmar får vi revanch och plåster på såret. Robban drar på en lax som vi får upp i båten. En 8 kg, fan va gött!!

En härlig dag på sjön blev det och so far med Robbans nya båt, är det 100% lax i båten de 3 turer som vi/han vart ute :)

Blev en lax i båten tillslut :)

Team Baitrunner har återuppstått, bra val tycker vi i Team GäddRacer!

Välkommen tillbaka :)

Kväll på Mälaren.

En fin kväll idag- läge för lite Mälarfiske.

Jag, Tobbe och Simon gjorde ett försök på Aborre och Gös. men det fanns även med en annan tanke - Att få Lake på Jigg.

Det skulle visa sig bli en riktigt skojig kväll. Gäddorna visade sig vara på hugget. Vi fick några skapliga bitar på 3,5-5 kg innan Simon hakade på en riktigt skaplig bit som på de lätta jiggspöna gav en riktigt bra fight. Den visade sig väga dryga 7 kg.

Gösen lös med sin frånvaro, men en matgös kom i alla fall upp.

Abborren var riktigt i stöten. Men inga stora hittade vi på denna kväll.

Och så tillslut kom den - ett sugande hugg och tunga knyckar. Upp kommer en Lake på 3 kg. Fasen det lyckades i alla fall :)

En härlig kväll på Mälaren. Tack grabbar!

Simon med kvällens största gädda.

Simon var klart denna kvälls fiske kung. En fin Lake på dryga 3 kilo fick avsluta kvällen.

Jonas i Sälen Game Fair

I helgen var det jakt- och flugfiskemässan "Jonas i Sälen Game Fair" där jag var inbjuden att sitta och binda lite flugor och snacka flugfiske. Tillsammans med 10 st andra eminenta flugbindare huserade vi uppe på "Fäboden" i Lindvallen där mässan ägde rum. Jag åkte upp redan på fredagen i syfte att säkerställa att jag kom på rätt plats. Vi flugbindare bodde i en egen stuga där det direkt vid framkomst började pratas flugor och flugfiske, snacka om nörderi eller som jag vill uttrycka det, Flugfiskets subkultur. Vårt flugbindande sträckte sig från lax- och havsöringsflugor, superrealistiska, små praktiska fiskeflugor, gäddflugor och Irish flies mm, snacka om bredd!

Mässan var både lördag och söndag och utställare var bl.a. Danielsson Fly Reels, Vision, Aska-Lasses flugaskar, Echo Flyrods, författaren och fotografen Leif Milling, Gattar mfl.

Uppe på loftet där vi flugbindare satt och knåpade ihop våra alster var det ganska lugnt men vi hade det jättetrevligt tillsammans, utbyte av tips och tricks, historier och liknande.

Under söndagen var det fler besökar på flugbindarloftet och både nya och gamla bekantskaper kom och tittade, pratade och provade flugbindning.

Sent söndag kväll var allt ihop-packat och jag drog vidare till Älvdalen för att prova lite fiske. Det var trögt....sporadisk kläckning av diverse insekter fanns men det var ganska kallt. På natten var tempen nere och snuddade vid 0-an vilket hade en negativ inverkan på fisket. Men visst är det vackert i Älvdalen :-)

Laxfiske

Min kompis Robban har tagit upp detta med laxfiske igen. Ny båt nya möjligheter..

För ett par veckor sedan var de i Nynäs och invigde båten. Då blev det en lax på 10 kg i båten.

Nu var det dax igen, och jag var medbjuden tillsammans med Frasse. Men denna gång bar det av mot Singö då det skulle blåsa satan i Nynäs.

Det hade rapporterats i veckan om bra fiske, så humöret var på topp.

Dock slulle det visa sig vara jäkligt trögt idag och de var få rapporter om lax från dem som var ute idag. Men bara att nöta på. Vi såg en hel del säl, så betesfisken borde inte vara långt bort.

Efter många timmars trolling så äntligen tjuter det i ena rullen...

Det är Robbans spö så han tar fighten. Efter en stunds bånglande kommer laxen in mot båten. Jag är beredd och allt går bra. En 8 kilos fin Östersjö lax är bärgad.

regeln säger att vildlax med fettfena kvar skall släppas tillbaka. Så vi tar några bilder och låter silvertorpeden simma tillbaka.

Skönt att timmar av smörgåsätande, fika och winerbröd ändå gav resultat :)

Tack för en skön dag på havet Robban och Frasse.

Robbans Bella utrustad för trolling.

Tillslut blev det en 8,5a :)

Min årspremiär i Lilla Ån

Den här våren har varit en av de mest chokade jag har varit med om, knappt varit hemma något alls på grund av jobbet och inte har det blivit speciellt mycket fiske heller. Men igår var det i alla fall dags för mig att ta den första riktiga premiärturen till Lilla Ån. Vi har från och med i år omstrukturerat flugfiskeklubben och verksamheten i Lilla ån så numera kan bara medlemmar köpa årsfiskekort där. Medlemmar har möjlighet att ta med sig gästfiskare som betalar en symbolisk summa för ett dagskort. Är ni intresserade så finns det att läsa på Facebookgruppen "Flugfiskeklubben Rodswingers"

Det blåste en hel del vid ån och det var sparsamt med insekter. Gick mest runt och tittade och hittade en del nymfer i vattnet. Ser riktigt bra ut för framtida kläckningar, det finns mycket av dem under stenar och på sjunktimmer.

Jag upptäckte två vak, troligen från samma fisk och den steg så fint på mitt första utlägg med en Vulgata-kläckare i gräddvit CDC. Äntligen är premiären avklarad!

Wiggo

2/3 av Team GäddRacer till Vannöya.

Så var det äntligen dax för Norgeresan till Vannöya.

Det var jag, Niklas, Peder, Johan och Rickard som skulle testa på torsk och Hällefiske.

Johan har varit där många år, så han hade alla prylar dä vilket var skönt. Vi fiskade från en fin Arvor 25 fotare med inombordare.

Vi hade kanonväder i stort sett hela veckan och blev barar inblåsta en fm. Några av grabbarna blev lite sjösjuka. men annars inga problem

Fisket då...

Jag det var helt enkelt grymt!! vi hade bra fiske varje dag och Niklas började storstilat med att kroka resan största Hälleflundra redan 1a dagen efter ca 40 min fiske. Den vägde 23,5 kg, sedan följde han upp med en 14,5 kg Torsk.

Niklas startar med en fin Hälleflundra.

Vi har sedan grymt fiske på torsk hela veckan. mängder med fisk mellan 10-15 kg. Vi toppar med 20.22 och 25 kilo.

Även en del fin Sej kommer upp.

Vilken fantastisk veckan vi fick, detta gav mersmak helt klart. Tack Johan för att vi fick följa med :)

En fin torsk på 16 kg.

Peder med en 22 kilos.

Rickard drog resans största på 25 kilo.

Johan kan också.

Sej på 7-10 kg gav fin fight på rätt grunt vatten.

Utsikten från toa, gjorde att man inte hade så bråttom :)

Skönt med bra båtar när det friskar i lite..

Sista dagen körde vi bara efter Hälle. Peder knep 2 st denna dag. Största på 13 kg. Totalt blev det 6 st. Men vi satsade mest på torsk, grymt kul fiske som inte kräver lika mycket pannben..

//JP

Gäddorna giller verkligen inte mig...

Först riktiga gäddfisket för i år. Erik och Patrik bjöd med mig på en heldags fiske efter gädda på Värtan. Alla vet att Värtan kan vara seg eller rättare sagt är alltid seg. Vi stävade ut på vattnet vid 8-tiden på fredagsmorognen och vädret såg ut att bli stabilt, både vindmässigt som solmässigt. Visst, fram på dagen mulnade det lite men det sprack upp så fint lite senare. Fisket var stentrögt, i alla fall för mig.

Redan vid första stoppet petade Patrik på gädda, det var även någon följare med in till båten så det här verkade ju kunna bli en bra dag. Och så fortsatte det.....Någon här och någon där men absolut ingen riktig fart på fisken. Vi bytta beten och provade nästan allt som fanns i lådorna men det verkade som om gäddorna bara ville smaka lite på mindre beten. Erik och mindre jiggar på 12cm är ju en allmänt känd stensäker metod, "alla kan ju jigga", ett uttryck som yppades ett flertal tillfällen under dagen.

Totalt drog vi väl upp ett drygt 10-tal gäddor med Eriks 6:a som toppfisk, även den på en liten jigg. Själv blev jag helt utan fisk, hur nu f-n det gick till.

På lördagen var det Lord Of The Rings, flytringsfiske med fluga efter gädda. Sämre väder med lite stänk från ovan gjorde fisket om möjligt ännu sämre. På ett knappa 30-tal fiskare kom det upp 4st godkänd (över 65cm) där det även drogs ett veritabelt monster till gädda, en fisk på 114,5 cm och 13,5 kg.....i Mälaren....på fluga.....från flytring.....och på tävling dessutom, helt overkligt. Jag hade ett hugg på hela dagen, det var allt. Jag ska nog sluta med gäddfiske tror jag, gäddorna gillar ju verkligen inte mig....

Wiggo

Idag skulle Niklas lära mig flötestrollingens grunder.

Niklas som representerar 1/3 av Team GäddRacer är sedan ett par år hooked på flötestrolling. Det har blivit några fina gäddor under hans pass. Störst är en Mälarkrokodil på 11,7 kg som Niklas kompis Ante fick.

Nu var det dags att visa farsan hur man gör..

Isen låg i kallmarviken, så vi fick bryta oss ut en bit. sedan körde vi en kant på 7-10 m. Efter en stund blir det dubbelhugg. Två nästan identiskt lika stora gäddor kommer upp. Bra start :)

Vi kör vidare och vi får ett par till, Niklas tar en 4a innan det smäller på rejält. Min tur att drilla och denna känns riktigt fin. Ingen håv med idag, men Niklas tar ett bra gälgrepp och en riktigt feting kommer upp. Den visar sig väga 9.2 kg - Flötestrolling är ju enkelt :)

Vi fick upp ett par gäddor till innan vi vände hemåt igen.

En minst sagt lyckad flötesttrolling premiär för min del - tack Niklas! :)

//JP

Spinnpremiär efter gädda, äntligen!

Så äntligen var det dax för lite gäddfiske från båt.

Min kompis Anders trailade sin båt åt mitt håll i Mälaren. Vi hade hittat en naturramp där isen inte låg längre.

Idag skulle vi testa taktiken med pelagiskt gäddfiske, gäddorna borde stå i branterna i väntan på att få gå in och leka. Vi satsade på att ligga ute på 6-8 meter, kasta våra större gummibeten och börja spinna in i stort sett direkt.

Vi noterade 4-5 andra båtar som också sjösatte. Men de verkade mest försöka hitta vassar som var tillgänliga. Då de for runt en hel del, antog vi att den taktiken inte var rätt för dagen. Vi lyckades då bättre med vår. Med jämna mellanrum bet de på en gädda på vår gummin. Anders hade bra flyt i början med bra snitt och toppade med en 4a på fm.

Efter byte av lite jiggar fick jag låna en "Indianfärgad" som funkade bra.

Fick ett par runt 3 kg innan en större bet på som visade sig väga 6,5 kg.

Idag var Anders värst med sina 5 st medans jag hamnade på 3 st. På fm krokade vi alla som högg, medans efter lunch bommade vi en hel del. Trots allt är vi riktigt nöjda. Taktiken höll, 8 st upp i båten och ca 15 st kontakter. Premiären avklarad!!

Tack Anders för en skön dag på sjön med trevligt sällskap och lite bra tips :)

Flugfiskemässa på Sporting i Örebro

Tidigt på lördagsmorgonen satt jag mig i bilen och drog iväg till Örebro. Lastad med några lådor flugbindningsmaterial och verktyg var jag väl förberedd på att binda literelistiska kreationer på mässan. En dag där det i mina ögon var ganska mycket besökare som nyfiket spanade in mitt binderi och ställde frågor om hur och varför. En hel del yttranden som "fy f-n va snyggt" och "Oj, den ser ju verklig ut" förgyllde min dag. Bredvid mig satt den oerhört talangfulle flugbindaren Anders Skau och vi hade många trevliga samtal under dagen.

I samma veva blev jag också tillfrågad om jag ville sitta på en mässa i Sälen framåt sommaren, Jonas i Sälen Game Fair den 4-5 juni och det var jag inte sen med att tacka ja till. Ska bli riktigt kul!

Wiggo

PS. Jag och JP ställde upp på Värtanborrenfrån is på söndagen men det var ingen speciellt luckrativ tillställning, ingen av oss lyckades narra någon Abborre av format, inte som vår hangaround Ragge som tog hem hela skiten med 3st riktigt fina abborrar ur samma hål, grattis Ragge!

Det händer grejer!!!

Jag har svårt för skryt men ibland kan det faktiskt vara befogat :-)

Jag vann!!! Jo, det är sant! Jag vann tidningen Flugfiskefebers/Fiskefebers stora flugbindartävling som pågått under 2015, där jag i senaste numret blev utsedd till Årets Flugbindare 2015!

En liten intervju blev det också.

Och som grädde på moset hörde företaget Deer Creek (www.deercreek.co.uk) av sig och villa ha med mig i deras Pro-team av flugbindare!

Vad allt detta kommer att innebära får framtiden visa men håll med om att lite mallig har jag rätt att vara ;-)

Årets första pimpeltur

Så var det då dags att äntligen få lufta pimpelgrejerna och jobba lite med isborren. Idag var Jag, JP och min yngsta dotter Elisa med Mälardalens Sportfiske på deras pimpelutflykt till Nydammen. Dagen började med 10-12 minusgrader men det ökade så sakteliga allt eftersom solen steg högre på himmlen. I princip vindstilla och några enstaka trastar vispade runt i snåren. Totalt var det ett knappt 20-tal glada fiskare som följde med. Åldrarna varierade från 4 till över 50 på deltagarna så det var verkligen ett fiske över generationsgränserna :-) Nästa alla fick också fisk, bara Regnbåge vad jag vet trots att det finns både röding och öring i dammen. Det bjöds på lite grillat framåt lunch, mest korv och hamburgare men det satt riktigt fint.

Elisa med sin allra första egenfångade Regnbåge!

JP med sin egenfångade Regnbåge ;-)