Blogg

Jaaaa! F-n va kul!

Som många vet har tidningen Flugfiske-feber en flugbindartävling i varje nummer under det senaste året och i förra numret var kategorin "Fiskliknande flugor - something fishy". Jag skickade naturligtvis in och lyckades faktiskt vinna med min lilla fiskimitation Keel Minnow!

www.fiskefeber.se/flugfiske-febers-stora-flugbindningstavling-och-vinnarna-ar/

Från Fluga till Antispinn

När november är som mörkast och det verkar långt kvar tills vårens värmande sol tittar fram hålls det en mässa i Uppsala som i första hand riktar sig till oss som anser att flugfiske och flugbindning är det bästa sättet som finns att spendera tid på. Just eftersom november är så mörk och trist är detta evenemang ett stimulerande sätt att förkorta tiden fram tills dess att flugfisket börjar i vår. Mässmogulen Niklas Dahlin lyckades, igen, få till en trevlig tillställning med utställare av olika slag. Det var försäljare av flugfiske- och flugbindningsmaterial, presentationer av olika fiskedestinationer och inte minst flugbindare av yppersta toppklass.

Det var också oerhört kul att få träffa på många av de "flugnördar" man lärde känna på Woods Torrt tidigare i höstas. Efter själva mässan var det en middagssittning med hugade flugfiskare och alla de intressanta och stimulerande diskussioner som startade under dagen kunde fullföljas öven en bit mat. Under middagen var det även en auktion där allehande grejer såldes till förmån för projektet "Öring i hela Hjoån", auktionen samlade in inte mindre än 55 000:- och visst, även jag bidrog med lite slantar. Jag ropade in några fina auktionsobjekt såsom en fantastiskt vacker Hairstacker från Micke "Sash-up" Andersson, två otroligt fina flugaskar från Aska-Lasse med proffsflugor bundna av Markus Hoffman, Erik Orre, Peter Scheffler och Leif "Holken" Johansson :-)

Nu ser vi med tillförsikt fram emot nästa års mässa men innan dess hoppas och tror jag att det kan bli en del flugor bundna och fiskar fångade.

November rain

Idag regnade det, riktigt ordentligt också. Å blåste gjorde det också så varför sitta inne och mysa när man kan fiska! Som tur var upphörde regnet ganska snart efter att vi kom ut på sjön. Idag fiskade jag med R och vi hade från början tänt oss att fiska havsöring på kusten men eftersom SMHI varnade för ganska taskigt väder, upp till 14 s/m, så valde vi istället att dänga lite efter gädda i Mälaren. Vi började fiska vid halv tio och jag fick första gäddan efter bara några kast, bra början :-)

Vi körde rätt hårt på de "vanliga" höstställena och de gav ganska bra utdelning, inga större dock men det är ju kul när det sprattlar lite i linändan. Vinden vred något under tidig eftermiddag vilket gjorde att det var några fler platser som fick påhälsning av våra beten. Det bete som gick i särklass bäst idag var Buster Jerk i gäddfärg. Inga jiggar, gummigubbar, tailar, vobbler eller skeddrag gav någon som helst utdelning. När vi summerade fisket stod det klart att jag hade totalkrossat motståndet, av 11 gäddor tog jag 10 med en topp på ca 3,6 kg och det får man väl vara nöjd med en dag som denna, that started in November rain....

Vi hade även sällskap på vattnet av några hundra gäss.....

Lite gäddfiske i Ekoln

Micke N bjöd med mig på lite gäddfiske den här lite gråmulna lördagen. Vi skulle fiska i Ekoln/Gorran, det vill säga de nordligare delarna av Mälaren. Här har jag bara fiskat någon enstaka gång tidigare så lite spännande var det allt. Den lite gråmulna lördagsmorgonen med svag sv vind borgade för att det skulle kunna bli lite gädda. Solen kämpade på och stundtals trängde den igenom slöjmolnen vilket höjde mysfaktorn ordentligt. Kaffet var varmt och korven smakade bra.

Fisket då? Jo, visst fanns det fisk men den var inte speciellt på hugget. Vid en stenig strand hade jag 5 följare på fluga men ingen av dem ville ta, jag bytte till jerk och satte på en gäddfärgad Buster, då tog de. Inga större fiskar ville vara med och leka utan vi fick nöja oss med 1-2 kilosfiskar.

Wiggo

Årets sista tur till Lilla Ån?

Ledig = Fiske! Lilla Ån var det ett tag sedan jag var vid, dags att ta en tur dit. Kan ju vara årets sista tur dit, winter is coming ;-) När jag åkte över den lilla stenbron över ån tittade jag ner i forsen och kunde glatt konstatera att det var både lågt och klart vatten i Lilla Ån, bra förutsättningar alltså. Inte var det speciellt mycket löv på vattnet heller, det mesta hade nog flutit iväg. Parkerade vid vindskyddet och riggade i ordning grejerna. På tafsen satte jag en liten caddis, kanske ville de ta på torrt trots att de enda insekter jag såg var fjädermygg. Inga vak heller för den delen men torrt är ju alltid torrt eller "DryOrDie" som man säger. Knallade uppströms och la ut flugan lite här och där men ingen reaktion. Vid en av höljorna tyckte jag mig se en rörelse i vattnet, inte ett vak men något var det i alla fall. Ut med flugan och "slurp" så försvann den i en virvel. Mothugg och där satt den, kanske årets sista regnbåge på fluga. Efter en kort sejour uppe i luften med fotografering fick den gå tillbaka. Regnbågen är riktigt fin så här på hösten, fast i köttet och pigga av bara den.

Jag fortsatte längs med ån och lyckades narra ytterligare två stycken pigga bågar, tappade ett par också. Lufttempen låg inte mycket över 5 grader så det blev lite kallt om fingrarna. Efter tre timmars fiske tyckte jag att det var nog och tackade Lilla Ån för i år och åkte hem.

Men vem vet, blir det en mild vinter kanske man tar sig upp till Lilla Ån igen, innan nyårsklockorna klingar ;-)

Big Pike Fly Challange 2015

Klart att det går! Med Micke B´s upplägg på tävlingen så går det alldeles utmärkt att både flugfiska efter gädda och släppa tillbaka dem. Denna gång var det en favorit i repris gällande laguppställningen, jag och Clas vann ju denna trevliga tillställning 2009 och nu tänkte vi göra det igen. Eftersom min båt är på service lånade vi JP´s Buster och drog iväg till Täby och SurVärtan. Och sur var hon även den här gången skulle det visa sig. Den lätta dimman på morgonen försvann ganska raskt efter start när solen började skina och så fortsatt det hela dagen. En svag bris från SV gjorde sitt till att höja upplevelsevärdet. Redan i 6:e kastet drog det tag i min fluga och efter en kort kamp håvade vi en gädda på 74cm. YES! Godkänd gädda i båten redan! 2,7 kilo vägde hon och nu var vi om möjligt än mer taggade. Men det var också den enda som kom upp i vår båt under hela dagen. Totalt under tävlingen kom det upp 15st godkända gäddor där Team Vision med Niklaus Bauer i spetsen slutade som totalvinnare och de hade även dagens störst gädda på dryga 7 pannor, bra jobbat! Vi hamnade till slut på en hedervärd 7e-plats. Hade vi bara fått en gädda till hade vi hamnat på pallen. Nåja, inga buttra miner här inte utan vi tar nya tag och återkommer nästa år och då.....

EEO hösten 2015

Höstens upplaga av EEO kommer att gå till historien som den gången mässingsgäddan krympte till nästan ingenting....

Vi var 8st glada gäddfiskare denna gång fördelade på 3 båtar. I Micke B´s båt åkte jag och JP eftersom vi i första hand tänkte fiska gädda med fluga. Lördagsmorgonen började med dimma, tjock, kall och fuktig dimma. Inte en gnutta vind var det heller, perfekta förhållanden för gäddfiske alltså....NOT! Som tur var började dimman lätta vid 10-rycket och fram tittade en sol som sedan följde oss hela helgen. Nu gjorde ju inte solen och bleken så att det blev fart på gäddorna direkt. Vi kastade och kastade, fick någon enstaka liten gädda men inte så mycket mer. Vid summeringen på kvällen visade det sig att alla hade haft ett riktigt kasst fiske. Vår båt var överlägset bäst med 18 gäddor med en topp på blygsamma 2,6 kg (Wiggo)

Micke B med dagens första gädda

På söndagen var förhållandena lite bättre, dimman var ett minne blott och det blåste lite granna. Fisket var dock minst lika trögt som under lördagen. Vid slutsummeringen visade det sig att vi tagit totalt 35 gäddor och då stod vår båt för 30 av dessa. Det visade sig även att min lilla 2,6-kilosgädda höll hela vägen och förevigas med en inteckning i mässing på EEO-plattan. Nåväl, det visade sig att fluga var den överlägset bästa metoden den här helgen, vi får se om det blir så även nästa helg då BPFC går av stapeln.

Wiggo´s mässingsgädda....

Solen trängde undan dimman.

Wiggo

Woods Torrt Nordiska klassiker med Gunnar Westrin.

Jag fick, efter en förfrågan från Markus Hoffman, den stora äran att vara en av flugbindarinspiratörerna på Woods Torrt i Domta. Vi var tio flugbindare som var och en valt två-tre klassiska nordiska torrflugor att förevisa för det trettiotal flugbindare som kommit till eventet. Jag måste erkänna att det var med ett visst pirr i magen jag åkte dit eftersom de andra flugbindarinspiratörerna är välkända och oerhört kompetenta flugbindare. Skulle jag verkligen passa in i det sällskapet? De klassiska nordiska torrflugor jag valt var Tjärnrensaren, Verre enn Minken och Emma (googla så får ni se hur de kan se ut )

Eventet ägde rum från fredag lunch fram till söndag lunch, med flugbindning, umgänge, diskussioner och mat bestående av helstekt lamm, kålpudding, helgrillad spädgris samt dricka till. Maten i sig skulle jag kunna skriva hur mycket som helst om eftersom den var något utöver det vanliga.

Tänk att man kan nörda in något så fullständigt på såna här grejer. Bland annat så satt vi några stycken under kvällen och pratade, diskuterade och funderade kring ett bindstäd och dess funktion. I en och en halv timme!

Som grädden på moset fick vi alla en föreläsning av ingen mindre än Gunnar Westrin som hängde med oss under hela helgen, även han band flugor och berättade historier från sitt långa flugfiskarliv. En mer inspirerande och påläst person får man leta efter när det gäller natur, vatten och upplevelser.

Tack alla deltagare för en oerhört inspirerande och trevlig helg!

Visst går det....

...fortfarande att ta fisk på fluga i Lilla Ån. Åkte upp ett par timmar idag bara för att få lufta flugspöt lite grand. Den senaste tidens idoga regnande hade gjort vattnet rejält färgat och även höjt vattenståndet ett par decimeter. Det kläckte en hel del nattsländor vid ån men fisken verkade inte allt för frestad av att gå upp och vaka. Därför föll valet på en vit Wolly Bugger med orange hackel och guldskalle, allt för att väcka regnbågarnas intresse. Och visst var de intresserade, åtminstone några av dem. Redan vid andra kastet slet det tag i grejerna så det sjöng om det och "snapp" så gick tafsen av. Anticlimax....Nåja, på med en ny fluga och fortsätta kasta. Det blev ett par fina bågar som fick leka fotomodell innan de släpptes tillbaka. En skön dag vid Lilla Ån med ett par nya bekantskaper ;-)

En ny bekantskap :-)

Wiggo

Flugfiskefeber har även i år flugbindartävling.

Kategorin i senaste numret av flugfiskefebers flugbindartävling var "DryOrDie" och jag bestämde mig för att ställa upp med min variant av TKH - Två kopulerande Harkrankar. Tydligen föll den juryn i smaken.

Läs mer här:

Men var f-n är fisken!

Fiskekompisen RW var tillfälligt hemma och ville fiska och vi bestämde oss för att försöka oss på att lura någon abborre i Stora Värtan, där finns det ju fina abborrar. Vi började fisket vid 9-rycket och drog oss ut mot öarna och fladerna där det brukar finnas fisk. Men inte denna gång. Inte ett pet på våra jiggar..Vi provade lite här och där medans vinden tilltog, molnen drog in och solen orkade knappt titta fram. Vi gick över till att fiska gädda men det var lika dött det. Mot abborrarna igen och det fortsatte att vara nästan lika dött som tidigare, visst fick vi någon enstaka vilsen liten stackare men de större lyste med sin frånvaro. Vinden tilltog efterhand och till slut gav vi opp. Totalt tror jag att vi fick 6 abborrar och ett gäddhugg, survärtan visade sig från sin ovanligt sura sida idag ;-)

Norrbyströmmen i regn och rusk.

Denna gång var vi 8 st glada "grabbar" som begav sig ner till Borensberg och Norrbyströmmen för ett par dagars flugfiske efter regnbåge och öring. Väderprognosen visade regn och rusk och det var precis vad det blev, regnigt och ruskigt. Från det att vi kom ner vid 14-tiden på lördagen tills dess att vi åkte hem på söndagen var det riktigt skitväder. Om det påverkade fisket undrar ni då? Och svaret är helt klart ett rungande JA på den frågan. Fisken verkade näst intill helt ointresserade av våra flugor, oavsett vad vi presenterade. Även vattnet påverkades, de två nedre poolerna var näst intill ofiskbara då regnvattnet förgade ån blå som av blålera vilket gjorde att vi såg inte fisken och de såg heller inte våra flugor. Inga stora fiskar visade sig heller utan vi fick nöja oss med de fåtal kilosfiskar vi trots allt lyckades lura.

Nu börjar flugfiskesäsongen gå mot sitt slut och vad Team gäddRacer anbelangar kommer det mesta av tiden att ägnas åt flugbindning för Wiggo och jakt för JP och NP. Närmast på agenden står flugbindarevenemanget Woods Torrt där Wiggo kommer att sitta och binda lite flugor, mer om det senare.

VC 2015

Idag var vi med på 19e upplagan av Värtan Cup.

138 båtlag som kämpar för att få så många gäddor som möjligt över 75 cm, och som vanligt är just den lilla detaljen jäävligt svårt.

Denna gång så var orginal Teamet decimerat då Wiggo brände en massa skattepengar i någon stor militärövning i Sverige. Men vi hade en bra stand in i Robin.

Helt ok gäddväder, med lagom båst och växlande molnighet.

Vi började med en ok följare som inte ville hugga min spinnare, sedan fiskade vi av en del fina kanter och natebälten, men icke!!

Vi hittade en kant som gav en del kontakter och 3 gäddor upp i båten. Robin stod för dem alla. Tyvärr fattades de några ynka cm för att vi skulle kunna väga in dem. Vi brukar ha godkänd fisk, men i år nollade vi tyvärr.

Vi får grattulera Team DHL Reklam som vunnit 2 av 3 år nu. Starkt jobbat....

Nästa år är vi tillbaka och kämpar för att få några 75+ gäddor att väga in :)

Alla har chansen då det brukar räcka med 2-3 godkända för en topplacering.

Jag var helt övertygad om att Robins 1a gädda var godkänd, men det fattades 1 cm.

Gustav med kompisar på gösfiske.

Gösfisket har varit bra en längre tid nu i Mälaren. Monicas son Gustav var sugen på att ta med ett par kompisar och prova..

Visst var det bra även ikväll! Grabbarna fick upp nästan 30 st,där de största låg runt 2-2.5 kg. Kul för grabbarna som aldrig tidigare fångat gös.

Bäst ikväll gick hederlig Röd/Vit, och gärna lite större..

Hoppas det håler i sig ett tag till,kul när det hugger :)

4 hugg, 3 kom upp :)

Högsommar vid Lilla Ån.

Efter att först ha varit på auktion i Jädra, där jag ropade in en gammal fiskelåda med drag (ett klipp!) åkte jag vidare upp till Lilla Ån för att fösöka mig på att fånga någon huggvillig regnbåge. Jag riggade spöt och satte på en liten torrfluga, en Elk hair caddis för att vara exakt. Strövade längs med ån och letade efter vak. Dött....inte ett liv, förutom de små mörtarna som stundtals sprätte till i ytan och drog mina ögon till sig. Inte kläckte det speciellt mycket heller men jag såg i alla fall en gul forsslända :-) Det var ganska lågt och hyfsat klart vatten i ån så det borde ju gå att fånga någonting. Utanför ett massivt rotsysten vakade det, en regnbåge hade hittat något på ytan och visade sig. Från den sida jag gick var det omöjligt att nå den här regnbågen så den fick vänta tills jag hade tagit mig runt på andra sidan. Efter lite djungeläventyr var jag så där och satte mig ner. Återigen visade sig regnbågen och jag la ut flugan. Flugan fick ligga stilla i mindre än 5 sekunder så var regnbågen där och slurpade i sig. En riktigt stridbar regnbåge stretade emot och det tog några minuter innan den lät sig landas, leka fotomodell och sedan slinka tillbaka ner i vattnet. Jag är ganska säker på att den här bågen var en så kallad rymling eftersom den hade superfina fenor och vita spetsar på bröstfenorna.

Det var också allt jag fick idag, inga fler vak och heller inga fler regnbågar vills visa sig.

Bjudfiske i Nydammen

Idag bjöd fiskodlaren Peter in hela flugfiskeklubben för lite fiske i nydammen. Peter är den som ligger bakom Lilla ån och är även den som står för all fisk som planteras ut där. Flugfiskeklubben Rodswingers har tagit över huvudansvaret av Lilla ån så det är numera ett rent klubbvatten. Jag vaknade tidigt och såg att jag hade ett par timmar över innan vi skulle mötas upp för den gemensamma färden upp till Nydammen. De timmarna spenderade jag vid Lilla ån :-) Riggade mitt klass 1 spö med en liten torrfluga och gick upp längs med ån och letade efter vak. Rätt dött....men där bakom grästuvan var det faktiskt en regnbåge som vakade så fint, den siktar jag på. Sagt och gjort, den lilla torrflugan landade exakt där jag ville ha den och...slurp! så försvann den i ett vak - mothugg - fight- och upp kom en fin regnbåge på nästan 2 kilo. Riktigt kul på så lätta grejer. Efter fotografering fick modellen återgå till vattnet.

Nu var det bara 15 minuter kvar innan vi skulle träffas så det blev till att ge sig av. Idag var vi 11 st glada flugfiskare som åkte gåsmarsch upp till Nydammen. Det blåste lite men några enstaka vak såg vi i alla fall under tiden vi riggade våra spön. Nydammen är ett litet viltvatten som är mycket lättillgängligt för den som har behov av lite utrymme för sin kastning men har även lite svårare partier där tekniken spelar större roll och det var dit jag gick ;-) Och fisk finns det, massor av fisk!

Efter en heldag kan jag summera ihop 7st regnbågar där hälften var och naggade på 3-kilosstrecket, bra fight på dem och riktigt fina fiskar, vältrimmade och med fina fenor.

Wiggo

Gösfisket är hett just nu!

I går kväll tog jag och NP en kort fisketur på Mälaren för att jaga abborre och gös. Vi började med abborre men det var trögt, endast en abborre behagade titta till oss i båten. Ganska fin var den i allfall men det hade ju varit trrevligt om den inte varit så ensam.

Efter abborrjakten bestämde vi oss för att köra lite trolling på frivattnet i Björkfjärden. JP och NP hade haft riktigt bra fiske där under kvällen innan (JP kanske skriver lite om det senare)

Vi körde med vanliga spinnspön och lite lätt djupgående vobblers på 15-40 m bakom båten. Det blåste en del under kvällen så elmotorn fick jobba rätt så rejält. Redan under den första minuten högg den första gösen på min Yo-ZuriS i illgrön färg, en liten en som snabbt fick simma tillbaka i vattnet för att hämta sina större artfränder. Så fortsatte vi vårat trollingpass och det dröjde inte länge innan nästa satt på kroken. Riktigt kul fiske måste jag säga och under de knappa två timmar vi trollade fick vi upp 12st gösar där flertalet låg runt 50 cm. Vid ett tillfälle hann vi knappt kroka av ett par gösar förren nästa två satt på så vi hade hela 4st gösar i håven samtidigt innan de sattes tillbaka.

Fortsätter värmen så här kommer den närmsta tiden vara kanonbra på gös :-)

Wiggo

1:a trollingturen efter Gös.

Ikväll körde vi 1a passet på Gös.

Värmen borde satt fart på dem och kanske kan vi få uppleva samma race som det var denna tid förra året då varje tur gav 20-40 Gös på trolling.

Det var jag Niklas och Tobbe som körde några timmar. Visst var gösen hemma, inte riktig samma drag som sist, men de är på G.

Fantastiskt fin kväll, svag sydlig vind och molnfritt. Totalt fick vi ett 15-tal Gös, med topp på 2,7 kg. Passar perfekt till fredagsmiddagen med nyplockade kantareller.

Skön kväll påMälaren. :)

//JP

Niklas tog den störsa ikväll.

Två dagar i Älvdalen

Inget Vojmån i år på grund av extrema vattenförhållanden men flugfiska bara måste jag göra, det fick bli Älvdalen istället. Naturligtvis går det inte att jämföra dessa två vatten men vad gör man inte för att stilla abstinensen. Även Österdalälven går extremt hög så det blev till att fiska i Rotälven och andra mindre biflöden. Rot(enon)älven kanske man ska kalla den i fortsättningen, riktigt trögt fiske, inga vak och sparsamt med kläckningar. De öringar och harrar som väl smakade på min fluga höll minst sagt blygsam storlek och det var långa sträckor som inte gav någon fisk alls.

Däremot hittade jag ett litet biflöde som var en mycket trevlig bekantskap. Bäckens kristallklara vatten studsade glatt nerför den röda äldalsporfyren och innehöll pigga små öringar. Dessa juveler steg gladeligen på torrflugor som presenterades med accuratess i bakvatten och höljor.

Trots att vattenståndet och i viss mån vädret hade en del kvar att önska var det ett par sköna och avslappnande dagar som behövdes för att ladda batterierna inför den stundande hösten, nu kan man bara hoppas att nästa års resa till vårt älskade Vojmån blir av.

Ytbete på Mälaren.

Så här lite på eftermiddagen kan det sitta bra med lite fiske med ytbete på Mälaren, kanske abborren kommit igång efter "höststormen". Vi tog JP´s båt eftersom min inte riktigt vill fungera som den ska och ut på böljan den blågrå for vi. Huvudsyftet med fisket var att prova våra nya ytrustningar, vi vann ju varsin rulle på Värtanborren häromdagen och samtidigt köpte vi på oss varsitt spö, för en rulle utan spö går ju inte att fiska med ;-) Micke på Sportfiskeboden har tagit fram en spöserie där vi införskaffade ett jiggspö kallat Quicky 77. Ett spö som nu testats och är något som åtminstone jag gladeligen kan rekommendera, riktigt skönt spö för jiggfisket. Vi tog även med oss lite ytbeten utifall det skulle finnas lite ytjagande abborre, Vid en kant kastar jag ut min Super Spook Jr och hinner bara ta ett par vevtag innan ytan fullkomligt exploderar och en gädda hugger, "snapp" så går linan av, betet lossnar och landar i vattnet. Direkt när den tar vatten hugger gäddan igen, tar med sig betet och är borta. Snopet måste jag säga. Minuten senar kastar JP dit sin popper och "Smack" så sitter en gädda på kroken. När han får in den mot båten ser vi att den har mitt drag på tvärs i munnen!!! Hur i h-e tänkte den nu. Gäddan var liten och ganska smal men jag var lika glad för det, jag fick ju tillbaka mitt drag. En sak är säker, Catch & Release fungerar!

Vi fortsatte bort längs kanten men kände inget mer. Lite senare längs en grundrygg lyckades jag nita fast en lite bättre borre på ytbetet, trevligt men den var tyvärr ensam.

Vi fortsatte att prova oss fram men det var som om Mälaren blivit rotenonbehandlad, knappt en fena såg vi. Strax innan vi avslutade tog vi ett par kast utanför båtklubben och jag drog på en lite finare abborre på Carolina-tacklet.

Tack för idag Mälaren men vi hoppas på bättre fiske nästa gång.