Fiskedagboken 2014

Vinst! :-)

Jag har under året deltagit i tidningen Flugfiskefebers återkommande flugbindartävling och har väl haft lagom tur genom att vinna en hel del flugbindningsmaterial via lotten, 5st lotterivinster har det blivit. I senaste numret gick det ännu lite bättre och jag vann kategorin Gädda med gäddflugan "Anno 1801". Temat för den tävlingen var "min variant på en klassiker" och jag blev inspirerad av en fluga från 1801, därav namnet. Enda smolket i glädjebägarenb var väl att jag, igen, fick heta Peter i stället för Peder i förnamn, kan folk inte läsa? Ja ja, inget gnäll från min sida, nu laddar vi bindstädet för att försöka lyckas även i nästa deltävling :-)

Bild från Flugfiskefeber

Murphys lag

I dag var en sådan dag som man ibland har, ni vet en sådan man kan ha när man bara önskade att man stannat kvar i sängen istället. Vi tar det från början......

I går kväll planerade jag och en fiskekompis att ta en sista tur för året, mest för att tömma bensintanken innan båten läggs till vinterdvalan. Vädret skulle vara som det varit den senaste tiden, mulet, lite blåsigt och allmänt ruggigt. Vi skulle kunna kalla det ett riktigt gäddväder!

Murphy 1: När jag hakade på trailern visade det sig att BÅDA blinkerljusen var trasiga på trailern....

Platsen för dagens gäddfiske var, som vanligt, Kalmarsandsviken och jag var på plats redan vid 9, dryga timmen innan vi skulle mötas upp.

Murphy 2: Fiskekompisen ringer och säger att han inte kan komma, problem med bilen tydligen......Jaha, då får man vär ta ett par timmar själv då.

Stävar ut på fjärden och ut på en grynna jag tidigare haft fin fisk på, kanske fanns de kvar. Ankrar upp och börjar kasta...inte ett pet. Provar längs med kanten till en ö, fortfarande inte ens en gäddfena som visar sig. Byter till fluga och söker upp lite mer lä men det händer fortfarande ingenting. Vattnet håller en helt okey temperatur, ligger stadigt mellan 8,5 och 9,2 grader så varför finns det ingen fisk?

Murphy 3: Det börjar kurra i magen, kanske lite fika? Men var är termosen?....Hemma

Byter till spinn igen, sätter på en Buster och börjar dänga längs med kansten. Det rycker till och jag missar en gädda, vilket inte var så konstigt egentligen. Kastar mot samma plats igen och då hugger det, mothugg och...

Murphy 4: Mitt fina Edge 3776 Jerkbait snäpper rakt av vid handtaget, men va FAAAAAAAN!!! Verkar som om klingan har "nötts" av vid windingchecken (bred metallring vid handtaget). Ett spö som bara är två år gammalt ska inte gå sönder på det sättet.

Jodå, den lilla gäddan kom upp trots allt och det kom även upp ett par till, tappade en fin fisk utanför båtklubben och sedan gav jag upp, ville inte utmana Murphy mer än nödvändigt. Troligtvis var detta årets sista fiske med båten, nu ska den nattas för vintern och sedan får vi ta nya tag i vår.

Ge aldrig upp!

Att det ska vara så svårt att ta någon bättre gädda i Mälaren nu på hösten! Jag har varit ute på vattnet både måndag och onsdag denna vecka utan att det riktigt har lossnat med gäddfisket. Idag var det dags igen! Redan vid 8-tiden på morgonen sjösatte jag båten och drog ut. Fiskemetod? Fluga till att börja med...Redan i andra kastet hade jag en fin gädda i 3-kilosklassen som missade flugan med en hårsmån. Verkar kunna bli bra idag (som jag alltid tror!) Efter ytterligare ett 20-tal kast hade jag en till som missade flugan, men det var väl själva f-n! Dänger på lite här och där men det vill sig inte. Bytte metod till spinn och satte på en gammal 19-centimeters Zalt och redan i 3:e kastet suger det tag. Pigga gäddor idag tror jag! Upp kommer en snygg gurka på ca 4 pannor, tack och bock!

Efter den så bytte jag tillbaka till fluga, det finns ju huggvillig fisk. Dröjde inte allt för länge innan nästa högg :-)

Så fortsatte det under dagen, någon gädda här och någon gädda där, dock ingen riktig fart på dem. Hade bud på både fler och större, bl.a. såg jag en riktigt fin gädda gå upp och ta flugan men jag var alldeles för snabb med mothugget och drog helt sonika ut flugar ur käften på gäddan. Den vägde nog sina modiga 5 kilo, om inte mer.

Avslutade dagen med lite abborrjiggning och de fanns på plats, tog några stycken på djupet.

Gäddjakt!

Nu jä-lar ska dom opp! Min enda tanke i huvudet var att efter måndagens debacle så skulle det utkrävas revansch av Mälarens gäddor, att reta mig så enormt som de gjorde i måndags kan bara inte gå omärkbart förbi. Sagt och gjort, ut på Mälaren med flugspöt i högsta hugg, för ska det fiskas gädda är det roligast med fluga! En kall nordostlig vind på 4-6 s/m gjorde det ytterligare mer utmanande att försöka få dem att hugga. Jag dängde än här och än där men några gäddor såg jag inte skymten av. Väl framme vid en stenkant så smackade den första gäddan på, inget monster direkt men den tog ordentligt i all fall. Och så höll det på, en gädda här och en gädda där och alla sög glupskt i sig min fluga. Den fluga som gick bäst idag var en i pärlemoflash med några strån grönt i vingen.

Jag provade även att jigga lite ute på fjärden men det var inte samma fart på abborrarna idag som det var i måndags, det blev ett par stycken i 4hg-klassen bara. Även en liten gädda sög i sig jiggen ute på 13 meters djup, bra drag i den!

Jag lyckades till slut narra upp ett tiotal gäddor och några abborrar innan det var dags att ta upp båten och bege sig hem.

Måndagsfiske

Den här hösten har hitintills inneburit en hel del jobb vilket i sin tur renderar en del innestående ledighet. Denna måndag var en sådan dag. Eftersom jag jobbade hela helgen och därför inte kunde vara med på höstens upplaga av Elgö Esox Open (kommer ett reportage av JP efter älgjakten) var jag extremt fiskesugen så sagt och gjort, ut på böljan den blå. Lite mulet, 4s/m V, lufttemperatur på ca 10 grader och 12,5 i vattnet borgade för goda förutsättningar. Men fisket var för mig ungefär som det har varit varje gång jag varit ute och fiskat gädda, trögt och en hel massa följare och smågnabb i betena, oavsett vad jag körde med. Körde ganska mycket med fluga och det var väl det som gjorda att jag åtminstone fick några stycken, inga mängder och heller inga storlekar. Tappade dock en riktigt fin en på grund av taskigt mothugg, gäddan låg gissningsvis på mellan 6 och 8 pannor. Nåja, jag vet var hon står :-)

Ute på Björken såg jag en del mås-slag vilket gjorde att jag bestämde mig för att jigga lite abborre. Och de var minsann på hugget! Mitt ute på fjärden med ett djup på 11-14 meter stod det tjockt med Abborre som betade i fiskstimmen. Under ca 2 timmar hade jag ett fenomenalt abborrfiske med hugg i nästan varje släpp. Inga monsterfiskar direkt utan de flesta låg på 2-4 hg. Kul fiske!

ESOX 20 år!

Så var det dags för den 20e upplagan av Elgö ESOX open. Vår traditionsenliga gäddfiske helg som oftast har ELGÖ som bas. men denna gång skulle vi testa Mälarens gäddor. Målet är att slå Annas 6,5a från i våras.

Denna helg började med ett grymt fint höstväder. Dock var gäddorna inte riktigt på humör. men vad gjorde det när solen stålade och vi fick ett härligt strandhugg med grillning och något att skölja strupen med. Det vart lite mannfall så denna gång var vi två båtar med tre fiskare i varje båt.

Micke fick den största denna dag, en fin madame på 4,7 kg. Ragge lyckades bäst i antal och hystade upp 8 st.

Söndagen bjöd på väderomslag, vilket gjorde fisket bättre för vår båt i alla fall. Vi fick tillslut 17 st. Eller VI kanske var mycket sagt, Micke fick 11 st och jag 6 st.

Men Annas gädda ffrån i våras höll tiden ut och hon erhåller nu den 20e mässingsplåten.

Vi ser nu fram emot våren och nästa drabbning :)

Mickes välmatade 4,7a (kostar en Wiskey till vårens omgång av ESOX)

Lunchdax, ingen wook denna gång. Men vad gjorde det i detta väder :)

Höst-KM EPFK

Höstversionen av Klubbmästerskap i Enköpings Predatorfiskeklubb genomfördes igår med 28st medlemmar, riktigt bra uppslutning med tanke på vädret. Visst, solen sken men det blåste rejält från V vilket gjorde det hela till en upplevelse utöver det vanliga.

Jag fiskade med Clas och vi hade min lilla badbalja att skvalpa runt i. Med utgång från Koffsan drog vi oss ut till vattenvidderna i jakt efter den eftersökta slemgurkan. På de ställen vi ville fiska var det som oftast pålandsvind och med 10-12 s/m var det inte det lättaste att vare sig hålla balansen eller att få ankaret att fästa. Vi provade lite varstans men det var ganska trögt. Vid en stenås hade jag en bra fisk som missade min McRubber precis vid båten. Attans, den var ju garanterat över godkändgränsen! Efter några minuters dängande så tog den tillslut, eller om det var en annan. 85cm slank gäddmadam att notera. Yes, då var man i allfall med på listan!

Vi drog oss in mot mer lä och där fanns det också gädda. Precis vid båten drar Clas på en riktigt fin gädda på sim modifierade Big McMio med paddelstjärt, upp kommer en ganska trind fisk på 100 cm och 6,7 kilo, bra jobbat Clas!

Efterhand som tiden gick hade vi en hel del kontakter men inte så många som fäste ordentligt. När tävlingen var över så hamnade både jag och Clas på den nedre halvan av startfältet men Clas hade i allfall den näst längsta gäddan, man får vara nöjd med det lilla.

Sångsvanar i Mälaren.

Mindre gädda på Backlip

Efter stormen...

Äntligen ett par dagar ledigt och då planerar man ju in fiske. Men som vanligt när jag planerar att fiska är det något som gör att vädret blir urkass och fisketuren ställs in. Så var det igår, höstens första storm gjorde entré och det fanns ju inte på kartan att jag skulle ta mig ut på fiske. Idag var det bättre. Visst blåste det fortfarande en hel del men det var i allafall inte storm.

Blåsigt idag!

Trailade iväg båten till Bålsta, som vanligt. Siktade enbart på gädda idag då vi har KM i Predatorklubben på söndag och tänkte kolla om gäddorna hade börjat äta igen. Eftersom det fortfarande blåste rejält höll jag mig till läkanter och strömsatta uddar, letandes efter nate. Vattnet hade klarnat upp och algblommningen verkar vara över för den här säsongen, tack och lov för det! Lite kul är det att vattnet höll ganska precis 10 grader mer än luften, tempen varierade mellan 12,5 och 15 grader.

En av gäddorna idag

Jag fiskade lite här och lite där och fick någon enstaka gädda. På ett ställe var det lite hetare än andra ställen, här fick jag 5st på två drifter, annars var det bara spridda skurar med kontakter.

Jag provade alla möjliga beten och fick fisk på flera, svårt att säga om något bete var bättre än något annat. Jag fick på Backlip, Buster, JW´s nya tail m.fl. Jag fick även fisk på ett nytt bete jag fått av en bekantskap från Holland, funkade bra det med :-)

Hollandsbete

Totalt under dagen blev det ett tiotal gäddor men ingen större, den största var en ganska smal fisk på dryga 85cm.

Tidig höst vid Lilla Ån

Kanon, vädret är fint, frugan på kurs och ungarna har full upp med sitt. Efter att först ha klippt gräset hemma på tomten laddade jag bilen med spö, rulle och lite flugor och drog upp till Lilla ån. Extremt lågt och ganska klart vatten, en hel del insekter men inte ett vak! Jaha, sightfishing alltså :-) Knatade uppströms men såg ingen fisk, knappt några mörtar ens. Jo där, under trädet som sticker ut står det en fin båge, den siktar vi på. Efter ett konstkast landade flugan några dec ifrån bågen och den gjorde utfall direkt, "tjong" sa det i grejerna. Efter en kort lustiger dans landades hon i håven. Riktigt fin, säkert en bit över 1,5 kilo! Efter att ha lossat flugan fick hon gå tillbaka. Med svepande stjärtrörelser försvann hon tillbaka därifrån hon kom.

Efter det var det lugnt, jag fortsatte leta fisk och såg ett par till som jag kastade på, de högg men jag lyckades inte kroka någon av dem.

Gick tillbaka nedströms och titta och tittade...ingenting. Blindkastade ner i ett litet bakvatten och jo, där stod det en. Efter en kort fight landades en öring, troligtvis samma öring jag tog för någon månad sedan, samma slanka form och lite fadda färger. Det var även på exakt samma plats som tidigare så jo, det var samma fisk.

I kastet efter nöp det tag i flugan igen, denna gång en mindre Abborre :-)

Sen var det dags att packa ihop och åka hem, magen kurrade något infernaliskt!

Wiggo

2 dagars fiske

Ledig en hel vecka och då passar man naturligtvis på att fiska. Inriktningen blev gädda och abborre och det är Mälaren som fick agera fiskevatten. Generellt verkar det riktigt trögt, vem minns inte VC 2014 i söndags på Survärtan? Mälaren visade sig vara nästan lika sur den, kanske beror på den massiva algansamlingen i vattnet? Små, gröna algklumpar som svävar omkring i vattnet borde rimligtvis påverka fisken eller?

Första dagen: Jag siktade in mig på lite nya ställen som jag inte fiskat på förr, stenkanter med nate vilket brukar kunna resultera så här på sensommaren. Men var har all nate tagit vägen? Hur jag än letade var det bara sporadiska stänglar av nate som kämpade sig upp mot ytan och där det var tjockt med växtlighet var det också mycket trådalger vars slemmiga konsistens beklädde växtligheten. Inget optimalt ställe för vare sig gädda eller abborre. Efter många om och men blev det till slut 7st gäddor (4-kilos på topp) och ett 40-tal mindre abborrar.

Salmo Slider 7 F gav resultat.

Backlip levererar nästan alltid!

Andra dagen: Clas på Mälardalens Fiske ringde mig och lät meddela att han fått in en laddning med Jimmie Wimans (JW-lures) nya tailbete, en lite udda skapelse med asfin finnish och rätt attityd. Jag greppade en direkt och tänkte att den skulle få bekänna färg när jag åkte ut. Samma procedur och tanke gällde denna dagen, lite nya vatten och leta nate. Om möjligt var det än trögare idag, skarp skinande sol och svag vind gjorde ju inte förutsättningarna så mycket bättre än tidigare. Tailbetet fick känna på mycket vatten iodag och den levererade en gädda. Betet svajar och gungar fram genom vattnet med tailen fladdrande bakom, en lite udda gång som jag vet kommer att leverera mer när vattentemperaturen sjunker. Jag letade mest abborre idag men de fanns inte att finna någonstans. Det enda som bet tag i den lilla relaxjiggen var gädda......7st idag med och endast en mindre abborre. Min ekolodsgivare har gett upp. När ekolodet visar en vattentemperatur på mellan 38 och 48 grader står inte allting rätt.....

Nya JW-tailen :-)

Värtan Cup 2014

Klockan sju åkte Teamet från Bålsta med siktet inställt på Täby och årets upplaga av Värtan Cup. De som följt oss genom åren vet att just Värtan Cup är ett stadigt återkommande evenemang som Teamet är med på. Vem minns inte 2010 när vi blev 2:a! Nåja,man kan inte leva på gamla meriter utan det krävs att man levererar varje gång. Så blev det denna gång, fast det var inte Team GäddRacer som levererade.....

176 lag ställde upp denna fina morgon den sista augusti. Aldrig har Värtan Cup genomförts så tidigt på året så förutsättningarna för en fin dag på sjön fanns ju verkligen där. I Team GäddRacer denna gång, som vanligt i VC-sammanhang, var vår wingmate Ragge.

JP och Ragge

Starten på Värtan Cup är alltid ett riskmoment men det verkar ha gått bra den här gången också.

Starten på VC

Vi började för omväxlings skull på ett ställe vi aldrig fiskat på förr och det gav resultat. Redan efter någon timmes dängande drar Ragge upp en lite för liten gädda för att sedan haka på e godkänd gädda på 80cm och 3,3 kilo, bra jobbat! Nu är vi med! Sedan fortsatte vi runt stället och både Ragge och Wiggo hade kontakter utan att kroka. Vi fortsatte vår färd och började halka in på våra vanliga platser men med klent resultat. Det är ju Survärtan i ett nötskal! Strax innan slutet får så Wiggo en liten snipa och strax efter det halar JP upp en rejäl Abborre som också visar sig vara nytt PB för honom, grattis! Ca 960 gram Värtanborre är inte fy skam.

JP med PB

En godkänd gädda var allt vi fick men med tanke på att vi blev 25:a och lämnade ca 150 lag bakom oss så måste man vara åtminstone lite nöjd.

Vinnande lag blev våra Elgöpolare i Team Åklint, Micke, Jocke och Anna som vann välförtjänt på 13,1 kilo och där Jocke drog tävlingens största gädda på 10,7 kilo! Stort grattis till Team Åklint! (Nu lär vi väl få höra om detta till dödagar!!!)

Wiggo

Efter regn kommer solsken och efter jobb kommer ....fiske!

Äntligen! som Gert F brukade säga. Efter en tids intensivt jobbande och en del annat strul, bland annat totalhavererade bilen och en ny inköptes, fick jag tid över för att fiska. Båten på släp och iväg till Kalmarsand som vanligt. Siktet var inställt på abborre och gädda, behövde träna lite inför Värtan Cup påsöndag. Jag började fisket efter abborre och de var faktisk på gång. Efter bara någon halvtimme kom den första lite finare abborren upp i båten och strax efter det sög det tag riktigt bra i min VibLure. Efter några korta och intensiva rusningar sänker jag håven och gumminätet sluter sig runt abborren. Den är ju riktigt fin! Efter snabb mätning och vägning får hon simma tillbaka. Hon var hela 46cm lång och vägde sina fina 1100 gram,faktiskt min största Mälarabborre någonsin :-)

Efter den blev det ett antal abborrar till men ingen av samma storlek.

Jag gick över till att fiska gädda istället och det blev några stycken, inga att skryta med direkt då de största vägde in på knappa 4 kilo.

En skön dag var det i alla fall !

Lilla ån

Efter den senaste tidens torka/skyfall/sol/värme/kyla så tog jag ett par timmar vid Lilla ån. Det var länge sedan jag var här sist, flera veckor faktiskt. Ån är liten nu, trots att det kommit ganska mycket regn. Mycket växter, både på land och i vattnet gjorde fisket lite marigt. Jag började längst ner på sträckan, såg ett vak och skickade ut flugan. Slurp! Oj, fisk direkt. Efter lite knixande hit och dit landade jag tillslut en smal och färgfattig öring på knappa halvkilot. Färgfattigdomen beror nog på vattnet och botten, lite lerig som lilla ån är på sina ställen. Efter ett par bilder fick den gå tillbaka.

Öring i håven

Jag fortsatte uppströms, ivrigt spanande efter fler vak. Ingenting! Inte en endaste vakring ville sprida sig över ytan. Nåja, det blev till att blindfiska. Efter någon timme så suger det tag rejält i min vita "lillaåfluga" och en lustiger dans tar sin början. Regnbågen far åt alla håll och kanter, in under gräset, över sjunkveden och tillbaka igen. Tillslut drar jag den försiktigt över håvkanten och syner maskorna. En riktigt fin regnbåge på cirka 7hg med helt hela fenor, troligen en "rymmare" som levt hela sitt liv i Lilla ån. Återigen blev det ett par bilder och så fick den simma tillbaka.

Regnbåge C&R

Ett par mindre abborrar fick jag också men när det började stänka från himlen slutade jag och begav mig hemåt.

Kvällstur

I fredags ringde Clas och tyckte att jag skulle följa med på lite abborrfiske i Mälaren efter att han stängt butiken på lördagen och jag är ju inte sen med att tacka ja. Vi skulle fiska i en del av Mälaren som jag inte har fiskat i speciellt mycket. Vi utgick från Hjulstabron och fiskade oss ner mot Grönsöö. Enligt Clas finns det ett antal bra abborrställen där som vi provade oss fram på. Med abborren var svårflörtad. Visst fick vi någon enstaka mindre men det var defenitivt ingen fart på dem. Vi provade allt från små vobblers som VibLure, Hornet och Rapala till spinnare och jiggar men det var trögt. På ett ställe där det gick ut en lång undervattensås med större stenar såg det riktigt hett ut, iväg med dragen och slurp! så var det gädda på gång. Ju närmare åsen vi kom och ju grundare det blev dessto fler gäddor visade intresse för våra drag. Vi hade riktigt kul med ett 15-tal gäddor på vikter upp till 5 kilo som fullkomligt överföll våra drag och det på vatten som inte höll mer än halvannan meter! Det verkade som om gäddorna stod mellan stenarna och gosade sig i det varma vattnet :-)

Knappa 5-kilo

VibLure-gädda

Dagen resulterade i ett 15-tal gäddor och knappt 10 abborrar, kul!

Wiggo

Uppe och ute innan tuppen ens vaknat!

Varför sova när man kan fiska! Just därför brydde jag mig inte om att gå och lägga mig i fredags kväll utan jag packade grejerna och tog med båten till Kalmarsand istället, vertikalt efter gös och abborrspinn stod på schemat. Vid 02.30 började det så sakta ljusna i horisonten och båten med en förvånansvärt pigg Wiggo i stävade ut mot fjärdens absolut spegelblanka vattenyta. Körde rätt hårt på vertikalt de första timmarna, både på välbeprövade och oprövade ställen men det verkade som om gösarna ätit sig mätta under kvällen innan och bara tittade lite slött på mina vertikaljiggar, i alla fall såg det ut så på ekolodet. Inte en stöt på flera timmar och nu stod solen redan högt på himlen, vattnet krusades en aning av en varm västanvind och solen stekte från en klarblå himmel. Tittade på klockan, oj, är den bara 7! Ute på ett grundflak bytte jag både taktik och fiskesätt, abborre var nu mitt tilltänkta byte. Några enstaka mindre abborrar följde min VibLure fram till båten men ville inte bita tag. Inte heller jigg verkade passa dessa randiga rovriddare. Däremot verkade gäddorna vara på hugget, jag fick ett tiotal på mindre Sliders, VibLure och spinnare och flera av dem var omkring 4-5 kilo, riktigt kul på lätta grejer. Tog fisken stenhårt eftersom det är så varmt i vattnet, mindre tidsåtgång vid återutsättandet då.

Gädda på Salmo Slider 7 F

Framåt lunch drog jag mig mot sjösättningsrampen, magen knorrade och nu var jag faktiskt lite trött. Stannade till på ett par ställen till och hittade tillslut lite abborrar, såna man faktiskt ser ränderna på.

VibLure levererar igen!

Wiggo

VC Borre 2014 - En succé för GäddRacer.

Ikväll var det åter dax för VärtanCup Abborre.

En tävling med C&R tema. Dvs alla abborrar över 40 cm skall vägas och fotas av en funktionärsbåt och sedan retuneras. En trevlig tävlingsform där de fina exemplaren får simma vidare och sprida sina gener så att andra i framtiden kan få glädjen att få kilosborrar på spö.

Tanken var ju såklart att följa upp fjolårets seger med en ny 1a plats.

Vi var en sväng till Värtan i förra veckan och testade lite olika platser. Det blev vi inte klokare av. Inga stora borrar och jäkligt trögt fiske, gjorde att vi började tvivla på vår "gameplan". Men in i det sista innan start bestämde vi oss för att köra som vi tänkt från början. Fast den tänkta platsen inte gav en endaste fisk förra vecka.

Niklas, vår "Hangaround", började storstilat, i 3e kastet sög det i ordentligt på hans VibLure MF Shad. Tunga knyckar vittnade om en större borre. Lite nervöst blev det när den närmade sig båten och vi såg fisken. Vilken borre!! klart PB om vi får upp den.. Allt gick bra och en riktigt grann fisk på 1.370 g kunde läggas i fångstnätet, i samma veva fick jag en på 450 g. Vilken start!

Härligt att få se en sån fin abborre simma tillbaka till friheten.

Sedan var det helt dött, så vi trollade en sväng och det resulterade i ett par fina borrar till mellan 400-600 g. Det kändes som om vi helt klart var med i matchen.

Strax var vi tillbaka på vår "hot spot" och började att kasta igen.

Nu började det att skymma på och när det var ca 30 min kvar av tävlingen tar Peder en fin fisk på 740g, återigen på en VibLure MF Shad och strax efter smäller det till rejält i Niklas VibLure igen..

När den kommer in mot båten ser vi att den är i samm klass som den första som han fick. Fram med håven och efter några rusningar ligger den säkert i håvgarnet. Helt sjukt!!

När Micke kommer och väger de båda fiskarna visar vågen på 1.220 g på den stora.. Nu vore det väl fasiken om vi inte tar hem detta..

Vad säger man, Niklas andra över kilot för kvällen :)

Väl inne vid prisutdelningen visar det sig att vi fått ihop 4.500 g på 5 abborrar. Vilket fiske det blev ikväll, 1a platsen var säkrad, 2a blev våra kompisar i Team Wallén/Shad på 2.550 g.

Vi tackar Micke i Sportfiskeboden och de 16 andra Teamen för en trevlig och för oss helt magiskt abborrfiske (ja i alla fall för Niklas). Frågan är kan vi ta en 3e raka segern nästa år?

Presentgös

Jimpa fyllde år och vi var några som gick ihop och gav honom en gösfisketur i present med undertecknad som "guide". I går kväll var det så dags att lösa ut presenten. Förutsättningarna kunde knappast vara bättre med varmt, svag vind och gösar som enligt uppgift var på hugget. Vi utgick från Kalmarsand vid 16-tiden på eftermiddagen och stävade ut mot flak och grynnor ute på Björkfjärden. Vid det första stoppet var det en del fisk på ekolodet, några få sprättande löjor i ytan, här borde det hända något. Tjong säger det i Jimpas spö och upp kommer.....en gädda! Besviken krokas den loss och vi fortsätter fisket. Metoden för dagen var vertikalt och, om så önskades, vanligt jiggfiske. Inget mer händer här så vi fortsätter till nästa ställe. Med Navionics i mobilen är det lätt att hitta grynnorna och med ekolodets hjälp pinpointar man med lätthet grynntoppen. Ut med en topomarkör och sedan var det bara att drifta över och runt grynnan. Vi hinner knappt få ner grejerna innan det suger tag i Jimpas jigg nere på 11 meters djup. Rejäla dragningar och jag gissar gädda...igen. Mycket riktigt, upp kommer en slemgurka på ca 4 kilo. Besvikelse igen.....Strax därefter smackar det tag i min jigg, 9,5 meter under båten och upp kommer den första gösen, lagom fin på ca 52cm. Dom finns ju här! Strax därefter får jag en till, en liten en. Inget mer händer och vi drar vidare till nästa hotspot. Här händer det grejer igen, Jimpa tar sin allra första gös på vertikalt och lyckan är total. En fin matfisk på nästan 1,5 kilo kommer upp i båten.

Det var den tredje av totalt 7 gösar vi tog under kvällen. Det blev en riktigt lyckad "guidning" med en glad jubilar!

Inför VC Borre.

Snart är det dax för Värtan Cup Abborre.

Så denna gången tänkte vi att vi för omväxlingsskull skulle vara lite förberedda och testa vattnet någon vecka innan. Reka lite nya ställen osv..

Peder mötte upp mig 17.30 vid Sportfiske Boden, lite nya wobblers behövdes såklart. Peder tappade håven i vattnet i den gropiga sjön så det blev en ny..

Det blåste på bra så vi bestämde oss att testa lite skyddade ställen.

Nu jäklar skulle det slås PBn, mitt PB på Borre var en håvkant ifrån att ryka vid förra årets tävling. Men nu kändes det som om det var dax..

Men kvällen rullade på utan att vi hittade någon endaste borre ens i närheten av att ha riktiga ränder på sidan. Bara decimeter fiskar och en och annan gädda som förgyllde kvällen. Flera nya intressanta platser testades, men icke!

Blev vi något klokare? Näää tvärtom :(

Men om en vecka är det nya förutsättningar, då jäklar skall vi försvara förra årets vinst i våra nya fina rosa "Team GäddRacer" tröjor :)

Även mindre gäddor är roligt på lätta grejor.

Vi som hade nya små läckra wobblers att erbjuda de svårflörtade Borrarna..

Vojmån 2014!

Vojmån 2014 går till historien men vi börjar väl från början. På denna resa deltog Wiggo, Ivar, Johan, JP, P-L, och hangaround-Niklas.

(Wiggo bakom kameran)

Eftersom vårat planerade boende i Järjagården gick om intet blev det tältförläggning istället och det var väl okey, trots alla mygg och svia. När vi kom upp på torsdagens kväll var det omedelbart dags att införskaffa fiskekort vilket vi gjorde på campingen. JP höll inte på att få köpa fiskekort pga av diverse rabalder med campingvärdinnan men det är en annan historia ;-) Tillslut fick vi våra fiskekort i allfall och så begav vi oss ut till Vojmån, först för att slå upp tältet och sedan var det dags för fiske! Vädret hade en del att kvar till önskat värde, det regnade lite om vartannat, kallt och knappt några kläckningar att tala om. Vattenmängden som släpptes låg på fina 21 kbm och hade så gjort under hela föregående vecka. Med tillförsikt närmade vi oss vattnet men flugspöna i högsta hugg. Fisket den första kvällen var väl sådär, eftersom det inte kläckte så mycket var fisket trögt, trots detta lurades det upp ett antal hyfsade harrar.

Dag 2 visade sig från en bättre sida, värmen steg och solen visade sig. Kläckningarna kom igång och likaså fisken. Ännu bättre fiske med ett flertal harrar upp mot 8-9 hg och så Wiggos fina 1,01-kilos sent på kvällen. Kvällen och natten var riktigt kylig och fisket trappades ner för att dö helt vid 22-tiden.

Fin Harr.

Wiggo körde även lite gädda på flugspö, Vojmån hyser ju en del av dessa och vissa är av lite bättre storlek. En gädda på ca 5 kilo blev det och vilken lustiger dans det blev i det strömmande vattnet. Hela fluglinan och åtminstone 20m av backingen lämnade rullen när gäddan for nedströms ;-)

Foto: Johan Lindenfors

Dag 3 innebar soligt och varmt men med en frisk bris från syd vilket gjorde att mygg och svia minskade ordentligt. Fisket var helt okey under dagen med flera harrar på över halvkilot som kom upp och gick tillbaka. Johan och Wiggo tog sig över till motsatta sidan av ån och hade bra fiske. Wiggo lurade en fin 50cm på 1,1kg på en kläckare, Johan tog fler fina harrar och Wiggo fick även en öring på halvkilot.

Vacker öring.

Johan fajtade fisk och denna tog på en flytande nymf.

Efter en tidig middag så körde vi på med eftermiddags och kvällsfisket. Nu verkade fisken verkligen ha kommit igång! Det vakade och skvätte lite varstans och nattsländorna trängdes i luftrummet med både dagsländor, bäcksländor och, naturligtvis, mygg.

JP, Niklas och Johan åkte med bilen en bit uppströms, Ivar vandrade iväg och Wiggo började utanför tältet, fisken fanns ju överallt. Vid 19-tiden när fisket var som intensivast lyckade Wiggo kroka på en riktigt fin harr, med en hullinglös forsknott i st 18 var det verkligen på sin plats att ta det lilla lugna. Efter många om och men (håven lämnades vid tältet) kom den så upp, nästan 56cm och dryga 1,3 kilo innebar nytt personbästa och likaså teamrekord, lyckan var fullständig. Ska jag vara ärlig så var det första gången på flera år som jag faktiskt blev lite skakig efter att jag släppt tillbaka detta praktexemplar av arten Thymallus Thymallus!

Efter detta var det dags att krypa till kojs, vi skulle ju åka hem tidigt på söndagens morgon.

Tack Vojmån för i år och vi ses nästa år igen!

Midsommargäddan

Svenskt midsommarväder är numera ofta att likna vid vädertypen i mitten av Februari, känns det som i allfall. Oavsett väder så kör Micke B på Sportfiskeboden i Täby en liten trevlig tillställning kallad Midsommargäddan, så även i år. Det är en "tävling" där längsta gädda räknas och vinnarna kan efter prisutdelning stoltsera med både senapssill som färskpotatis :-)

Teamet med hangaround Niklas var med på survärtan denna kväll, lite kyligt i luften efter att det blåst nordan den senaste tiden, så även idag, dock med mindre intensitet än tidigare. Vi dängde och dängde och den ende som "lyckades" var JP med en slemgurka på 65cm tagen på en spinnare över gräset på ca 2 m djup. Det var också allt, visst, både jag och Niklas hade ett par känningar men inget som ville visa sig i båten.

JP med 65:an

Om en knapp vecka är det dags för årets Vojmåresa, hoppas bara att vädret stabiliseras.