Fiskedagboken 2013

Tanktömning!

Jag kom inte ut på vattnet förren vid 12-rycket och hade bara knappa 3 timmar på mig att fiska. Valet föll på fluggrejerna, främst på grund av det är så j-la kul att fiska gädda på det sättet. Ömsom sol, ömsom moln, kastvindar som inte verkade veta vart de ville och lite småtröga gäddor var det idag. Jag lurade tillslut upp 4st på den korta turen och det är ju så fantastiskt kul att fighta gäddorna på flugspö! Störst idag blev en välmatad 2,5:a som tog på knappa metern djupt vatten. Nu får nog båten gå i ide tills vårsolen börjar värma igen :-)

Wiggo

GäddRacer Vs Pro Ribatex part II.

Jag och Mike i Team Pro Ribatex tog en sväng på Mälaren.

Mike ville reka lite inför "Kingen" på lördag. GäddRacer kommer inte vara med. Fortfarande var det trögt på Gäddfronten. Men vi hittade några stycken på grynnorna.

Den största på strax under 4 kg.

Idag blev det lika mellan Teamen. Mike tog den största.

Gummibeten var det som funkade idag, vassarna fortfarande helt döda..

Tjing.

JP

50% Pro Ribatex, 50% GäddRacer..

Idag blev det lite gäddfiske med Mike från Team Pro Ribatex. De ställer upp på King of Mälaren och ville rek lite.

Om de nu blev så mycket klokare, vete faan. Mälaren är svår just nu.. Men vi hittade lite gäddror, med topp på strax under 5 kg. idag var det ändå rätt tydligt vad som funkade. Men de skall jag vara snäll och inte avslöja :)

Hur som haver, Idag fick GäddRacer känns sig slagna med 1 (en) gädda och tyvärr även storleksmässigt.. Mwn det kan jag unna Micke efter förr utskåpningen ;)

Tack för en trevlig dag på sjön....

Strax under 5 kg

Vilken tarm..

Big Pike Fly Challange - 2013

Hur det gick? Åt helvete....................................!!!

Gädda före stormen

Micke M och hans grabb David ville prova på gäddfisket i Mälaren och jag ställde gladeligen upp som "guide". Väderleksrapporterna skvallrade om att det under sen eftermiddag/kväll så skulle höstens första riktiga storm komma inrullandes från SV. Redan på dagen visade det sig att vindarna var friska så det blev till att hålla sig inne i Kalmarsandsviken för ut på Björken var det inte värt att åka. Vi gnetade på lite varstans och gäddorna kände nog också att det var ruskväder på väg in, trögflörtade som de var. Vi fick någon liten gädda här och där men de verkade inte riktigt vara i tagen. Vid 14-tiden mojnade det något vilket gjorde att vi hade fler ställen att fiska på utan att behöva lägga all kraft på att hålla sig kvar i båten. Vi avslutade fisket vid 16-tiden då det började mörkna. Resultatet blev 9st totalt där jag hade turen att ta den största på 4,3kg och 90cm. David drog den näst största på fina 3,3kg, bra jobbat!

David med 3,3-kilosgädda

Kursfiske i Lilla Ån

9 personer från företaget KG Knutsson ville ha lite hjälp med att fiska fluga. För en del var det första gången och andra hade gjort det förut. Jag och Clas mötte upp det glada fiskegänget vid Lilla Ån och vi började med att köra lite torrfiske på land, mest för att få till kasten lite innan det blev dags för riktigt fiske. Kallt i vattnet och kallt i luften, lågt vatten och relativt klart, någon båge ska vi väl kunna lura upp. Efter den första timmens landfiske klev de glada fiskarna glatt iväg upp och ner längs med ån, frenetiskt viftande för att försöka få ut flugan. För några av dem gick det riktigt bra att kasta :-) Clas och jag gick mest fram och tillbaka mellan deltagarna, gav lite tips om kasttekniken och var det skulle kunna stå fisk. Visst drog vi iväg några egna kast då och då, mest för att visa hur lätt det egentligen är. Hur som helst var det trögfiskat och det slutade med att det kom upp 4st bågar totalt, en till Clas, en till en av deltagarna och själv lurade jag upp 2st.

Tack Lilla Ån för i år, vi ses till våren!

Liten höstbåge.

Ännu mera gädda!

Idag var jag och Rickard ute på Mälaren för att försöka narra några gäddor. Rapporterna skvallrade om riktigt trögt fiske, trots att vattentempen höll sig stadigt över 11 grader. Vi började ganska sent, vi var inte ute förren efter klockan tio. Hyfsade vindar och klart i vattnet så det här borde väl gå, eller? Vi gnetade på och det dröjde inte länge förren den första snipan synade insidan av båten. Strax efter kände jag en stöt i betet men lyckades inte kroka den, vevade in och 5 meter från båten small den på igen och den här gången var det inget småpetande utan den i princip inhalerade tailen. Kort kamp och sedan håvar Rickard en kort och otroligt välmatad mälargädda. Strax under 5 kilo bände hon ner vågen till, vilken kalasfisk! Någon halvtimme senare drog det tag i Rickards bete och upp kommer en riktig pinne. Stor skalle men inte mycket till kropp ;-) Vi harvade på och lyckades tillslut fånga 8st, 4 var. Rapporterna stämde ganska väl, det är lite småtrögt på Mälaren just nu.

Min välmatade strax under 5-kilosgädda

Rickard med pinnen (kolla in storleken på skallen)

Lilla Malma

Rödkindad 3-kilosbåge

Minusgrader.........och vi som ska till Lilla Malma för att fiska Regnbåge. Feta, stora Regnbågar!! Nåja, så snart solen steg upp på den klarblå himmlen så steg även temperaturen. Den regnfattiga sommaren har satt sina tydliga spår i Lilla Malma, vattnet i dammarna var grumligt och lerfärgat på grund av att det enbart var grundvatten som steg som gjorde att det överhuvudtaget fanns något vatten kvar. Inte en rännil så långt ögat kunde se. Fisk fanns det i allfall men personligen tycker jag inte att det är så värst kul att fiska i allt för grumliga vatten, jag gillar ju sightfishing. På med stora, buskiga och gärna svarta flugor som pressar mycket vatten och syns mot den ljusare ytan och sedan var det rent blindfiske som gällde. Vi var ett gäng från mälardalen som strålade samman vid dammarna och det tog inte många minuter innan den första feta bågen var landad. Jag har ingen aning om hur många bågar vi fick men det var säker ett 30-tal under dagen, om inte fler. Trevlig gemenskap, vacker väder och att det, trots de lite taskiga förhållandena, togs en del stridbar båge gjorde dagen kanona!

Grabbarna på gäddfiske.

Idag skulle jag köra Monicas son Gustaf med två kompisar.

De ville fiska gädda och få en härlig dag på sjön. strålande väder med lite för lite vind för min smak. Men vi började ute på Björken och Gustaf fick en fin matgädda direkt i 2a kastet, detta bådar gott..

Men sedan var det grymt trögt....

Inte en gädda i sikte och dessutom gick vxlvajern av så det blev att köra utan kåpa och lägga i växlarna för hand :(

Men killarna var ihärdiga och på slutet i hemmaviken fick vi lite kontakt igen, tre gäddor upp och en lite större som släppte.

Men varför klaga, grymt väder, goda grillkorvar och trevligt sällskap gjorde det hela till en mycket trevlig  dag på sjön..

//JP

Jensa tog dagens största..

EEO hösten 2013

Dag igen! Äntligen!! Den här helgen åkte jag med Micke B och vi hade sedan tidigare bestämt att vi skulle köra på fluga efter gäddorna. Vi började lördagen med att åka ut från marinan i Täby, hyfsade vindar och lite mulet höjde förväntningarna. Gänget skulle äta lunch på Kalvholmen vilket gjorde att vi hade en hel förmiddag på oss att hitta gäddorna. På grund av vinden och att vi skulle fiska fluga sökte vi lite mer lä och startade i en lång vik en bit utanför Vaxholm. Redan i första driften tog vi gädda, inga monster direkt men när man fiskar med fluga spelar det oftast inte någon roll, kul är det.Vi betade av lute kanter och enstaka gäddor bet på både här och där. Strax innan lunch driftde vi av en liten vik med pålandsvind och nu hände det saker. På meterdjupt vatten sög det tag ordentligt i min fluga och efter en rejäl kamp, där gäddan i sin första rusning drog ut ett 20-tal meter lina, fick jag upp en gädda på dryga metern och goda 6,27kg. Vi tog driften igen och smack! så fick Micke en gädda på fina 5,5, en riktigt fet liten gris. I samma veva drog jag en gädda till på omkring 3 kilo. Dags för lunch. Anders wookade till en lunch värdig en kung, oj så gott det var! Efter lunch fortsatte vi fisket men det var rejält myckt trögare. Lördagen slutade med 8 gäddor för mig och 12 gäddor för Micke. Det stora debaklet på lördagen var att Anna slet av en muskel i armen, hoppas det läker snabbt.

Mickes feta 5,5:a

Min 6,27:a

På söndagen visade sig skärgården från sin bästa sida. Idag hade vi även med oss Ragge i båten. Ragge kör på spinn medans jag och Micke fortsätter med fluga. Mildare väder, lite sol ibland och lugnare vindar gjorde fisket enklare med fluga. I riktigt grunda vikar med kristallklart vatten körde vi i princip på sightfishing efter gäddorna, roligare kan man knappas ha i fiskeväg. Det visade sig att fluga var melodin för dagen. Vi fiskade halva söndagen och resultatet i båten blev att jag fick 13st, Micke 8st och Ragge 3st. Totalt över helgen fick vi 74st gäddor varav jag och Micke stod för 41 av dessa, fluga gav tydligt det allra bästa resultatet. Nu ser vi fram emot vårens EEO.

PS. JP valde att jaga djur istället för gädda men hans fina 7,3:a från i våras höll hela vägen så nu fick JP äntligen sin första inskription i EEO trofén, grattis!

Mera gädda

Ett par dagar innan EEO tänkte jag blöta dragen och flugorna i Mälaren. Lite halvtrögt efter den senaste tidens kallras men skam den som ger sig. Det fanns någon liten gäddsnipa både här och där men något riktigt race var det aldrig frågan om. JW-tailar och fluga funkade bäst, kanske mest pga att det var det jag körde med :-) Slutade på ett tiotal med en knapp 4-kilos på topp. Ser nu fram emot Älgö, rapporterna skvallrar om hyfsat bra fiske.

Vindpinat flugfiske

Med bara en dryg månad kvar till BPFC så fick teamet till ett kortare träningspass med flugspöna på Mälarens vindpinade vattenyta. En riktigt frisk nordan piskade vågtopparna så att skummet yrde vilket också gjorde flugkastandet till ett äventyr. Vem skulle först kroka den andre? Som tur var blev det inga felkrokningar på varandra och även gäddorna slapp bli krokade. Supersegt trots att vi ihärdigt dängde den ena kreativa gäddflugan efter den andra längs natekanterna. Vi fick ju lova att fiska i lä eftersom det blåste så förbenat. Tillslut lyckades JP narra en mindre gädda men sedan var det stopp. Vid bryggpelarna såg vi jagande abborre så jag satte på en lite mindre flashfluga och lyckades narra upp ett par fina abborrar. det var allt vi hann med idag men snart blir det fler träningspass!

JP med gäddsprattel i ändan på linan.

Wiggo med fin abborre på fluga.

Sensommargädda

Det regnar! Skit samma, jag ska ut och prova några nya beten från Jimmie Wiman (JW-lures). Lagom vind och ljummet i luften, vattnet var riktigt varmt, över 17 grader. Gäddorna var lite konstiga idag, antingen inhalerade de betet ordentligt eller så bara puffade de lite på dem. Betesarsenalen har den senaste tiden utökats med fler JW-beten, den gode Jimmie gör ju inte bara Backlips :-) Jag provade flera stycken av de nya tailarna och nästan alla gav fisk, fick jag en så bytte jaf drag för att låta ett annat bete få bekänna färg. De som gick bäst idag var abborrtailen och Mälartailen i olivgrönt. Jag fick ett tiotal gäddor med en 5:a och en 8,2:a som toppfiskar. Gräs ute på grynnorna var rätta stället idag.

8,2:a med Mälartailen.

5:a med abborrtail i gapet

Fluggädda ..

Testa en sväng med flugspöt efter gädda idag på em.

Bra förutsättningar med lite vind och temp som börjar krypa nedåt nu. Körde ute på ett par flader med gräs.

Började bra med en tvåkilos ganska direkt på en gul fluga.

Lyckades sedan lura en till innan den tredje stack med fluga och tafs, synd för den verkade skaplig. Men skönt att det bara är en enkelkrok som snart kommer lossna ..

hade ett hugg till, men sedan var det dött, så när regnet kom begav jag mig hemåt igen. Men gäddorna börjar bli ordentligt pigga nu.

VärtanCup 2013

Idag var det dax igen - årets fiskehändelse när det gäller tävling. VärtanCup en C&R tävling där det gäller att plocka gäddor över 75 cm. Just det är problemet! +75 cm, att det skall vara så jäkla svårt att narra dessa gäddor.

Team GäddRacer har ett skapligt facit och vi var rankade 3a inför årets tävling.

Jag, Peder och vår "hangaround" Ragge var taggade och det hela började bra. Peder hade kontakt med en godkänd fisk som tyvärr bara naffsade i jiggen precis vid båten. Men inte långt efter krokar Ragge vår första godkända på 79 cm, den placerade oss på en 7e plats för närvarande.

Vi hade ytterliggare en kontakt, men sedan var det stopp! Ända till sista timmen då Ragge fick en som visade sig vara lite för kort (73 cm) och jag en på ca 67 cm. Vår enda godkända räckte till en 31a plats av 160 lag. Men va faan, bara komma igen nästa år. En ynka godkänd till hade räckt för att placera sig bland de 10 bästa eller t o m ännu högre upp.

Vi tackar för en väl genomförd tävling med grymt prisbord och trevlig stämning :)

Vår enda godkända gädda denna dag, men det var över 100 lag som inte fick någon godkänd alls.

Mälarfiske med Team Pro/Ribatex.

Idag blev det fiske med "Mike" i Team Pro Ribatex. Alltid kul att testa lite nya vatten med nya bekantskaper.
Vi fiskade Mälaren utanför Bro.

När vi skulle sätta i båten ösregnade det, men snart så skingrades molnen och det blev en härlig förmiddag med sol och fint fiske.

Vi började med att köra lite vertikal efter Gös, men det gick sådär. En liten rackare blev det. Vi bestämde oss för att testa lite borre istället. Mike har fiskat en hel del borre förr, men nu var det visst några år sedan. Vid en topp som inte finns med på sjökortet hittade vi ett gäng fina borrar. Ett 10- tal mellan 500 g - 820g högg friskt på våra små wobbler och jiggar. 3 st gäddor gillade visst min lilla Hornet i gult, tur man laddat med taffs innan..

Vid 14 tiden drog ett riktigt åskväder in så vi avbröt och for hem.

Men vi fick en trevlig förmiddag som gav mersmak
Nästa gång fiskar vi mina vatten Micke..
Tack för guidningen :)

Denna gång vann Team GäddRacer, störst Gädda, Störst Borre och Störst Gös. Bådar gott inför Värtan Cup den 1a september, då är vi rivaler om de fina prisbordet :)
Borre 820 g
Borre 620 g
blev visst en lite Gös också..

Båt fix..

Idag var jag över till Wiggo, vi skulle fixa ett casting deck till min Buster. Wiggo har fixat en till sin båt och det blev ju grymt bra.

sagt och gjort, inhandlande av formplyfa, settlim och en utomhusmatta från ÖB.

En flyttkartong fick utgöra mall som vi formade till. sedan var det "bara" att såga ut formen, limma och skruva dit mattan. Hade fyra kromade skåpsben från IKEA hemma som fick tjänstgöra som stöd i bakkanten.

Voila, så var det klart :)

Det blev över förväntan och grymt bra! Tack Wiggo..

Nu skall jag leta upp ett stolsfäste och köpa en stol så är båten sedan även redo för vertikalfiske.

Tight line!

Storgös på Ekoln

Det var vad vi var ute efter men nu blev det ju inte riktigt som vi tänkt. Rickard tog med mig ut på Mälarvattnet vid Uppsala för att visa var skåpet ska stå. Vi valde att vertikala efter gös och fiska efter abborre, gäddorna lät vi vara för den här gången. Det blåste en frisk vind från SSV vilket gjorde det svårt att få till bra drifter där vi kunde vertikala ordentligt. Trots tunga jiggskallar var det svårt att hålla botten. Vi provade lite var stans men det hände inte så mycket. Visst hade vi känningar men ingen som verkligen ville bita tag ordentligt. Till slut fick Rickard en godkänd gös utanför en brant där det inte båste fullt så mycket. Vi fortsatte att traggla på och det kom upp någon gädda. Vi fick tillslut 3 gösar, 4 gäddor och ett tital abborrar och en riktigt trevlig dag på sjön. Tack Rickard!

Wiggo med en gös av det mer modesta slaget :-)

Rickard med dagens först gös.

GäddRacer på Västkusten..

I veckan drog delar av Teamet till Västkusten, närmare bestämt Resö. Självklart tog vi med båten så att vi kunde komma ut på lite fiske efter Makrill och bad.

vi fick lite tips från Rolf som har stugan. Men där ville det inte riktigt nappa. Så vi sökte oss lite längre in. Där hittade vi några fina kanter som gav oss ett 30-tal Makrillar under ett par turer.

Jag fick även den giftiga Fjärsingen, det fick bli tång till hjälp att lossa den och sedan fick den simma vidare.

En härlig vecka med fiske, bad och goda middagar.

Ha en fortsatt bra sommar på er alla..

Vacker men farlig :(

Båttur i solskenet.

Kanonväder och då tyckte vi att det skulle vara skönt med en båttur. Både frugan och minstingen ville följa med och likaså följde några spön med för det skulle ju kunna tänkas att det nappade lite abborre. Efter en del båtåkande, solande och ett dopp så började vi leta efter abborren. Med en temperatur på 22 grader i ytvattnet och knappt någon vind alls var de svårflörtade de randiga små liven. Någon enstaka följare och även någon mindre som fastnade på krokarna. Vi sparade två hyfsade abborrar som kommer att smörstekas och ätas med kokt färskpotatis och romsås, mumma!

Frugan lärde sig snabbt att hantera UL-spöt och kastade lite härs och tvärs i jakten på abborren. Helt plötsligt utbrister hon; jag sitter fast.....eller är det en fisk? Med tunga knyckar förmedlar fisken i andra ändan att det är en gädda, inget monster kanske men sina knappa tre kilo vägde den i alla fall. Riktigt kul med tanke på att det var frugans första gädda.

"Vill inte hålla själv, den är slemmig!"