Fiskedagboken 2012

Från fluga till antispinn.

I lördags satt jag på en minimässa på Möllers Bil i Uppsala. Från fluga till antispinn heter den och samlar en del flugfiskefanatiker så här mitt i smällkallaste vintern. Jag hjälpte Clas från Mälardalens Sportfiske och pratade om Lilla Ån och om gäddglugfiske. Vi visade lite bildspel, band gäddflugor och pratade med folk. En riktigt trevlig liten tillställning måste jag säga.- På kvällen var det middag med alla utställare och det var hur kul som helst, alla där hade ju samma intresse :-) Det var även en liten auktion med fiskegrejer som privatpersoner och olika företag hade skänkt där alla intäkterna gick till bevarandet av Siljansöringen i Älvdalen med omnejd. Representant, initiativtagare och pådrivare i detta är Stefan Larsson på Älvdalens Fiskecenter. Nu får han möjlighet att trycka på ytterligare för öringens bevarande. Jag passade på att ropa in en Brodinhåv med ghostnet som jag blev oerhört nöjd över. Hoppas att vi kan göra detta nästa år igen!

Clas pratar med en besökare och jag synns på bildspelet i bakgrunden.

Fantastiskt fina molin-rullar ställdes ut i montern bredvid!

BPFC Värtan.

Idag var det dax för VC fluga igen - och som vanligt på Värtan blev det trögt, jäääkligt trögt.

Började bra, hugg vid första stoppet, sedan fick jag på en 64 cm gädda ( 65 cm var minimimåttet) :(..

Sedan tog det ca 30 min innan nästa högg, en 60 cm. Jaja det började ju ganska bra i alla fall..

Men sen var det stopp! Inte ett hugg på hela dagen.

7 lag av 21 vägde in, 2 lag fick två invägningsbara. Vann gjorde Vision för 2a året i rad. Grattis till dem.

Niklas lag "Team Slemgurka" hade lika trögt.. Men nästa år står vi väll där igen med nya förhoppningar om många och stora gäddor :)

Peder var lika glad för det, hoppet är det sista som överger oss..

Onsdagsfiske

I går blev jag diagnoserad med Borrelia efter ett fästingbett jag fick för ett par veckor sedan. Antibiotika i mängder men fiske kände jag för i all fall. Nu i efterhand var det kanske inte så smart men gjort är gjort. Blåste som f-n idag så det blev jerkgrejerna som fick skava vatten, att fiska fluga var inte att tänka på. Orkade vara ute i knappa 4 timmar och drog på 7st på den tiden. Absolut bästa bete var Backlip Skymningen som stod för alla gäddorna. Tappade ett par fina, hade massor av följare som inte ville bita tag. Största idag var en på ca 3 kilo och det får man väl vara nöjd med. Nu är det dags att gå till sängs och försöka krya på sig.

Skymningen var bästa bete idag

Lilla Malma

Någon mil utanför Malmköping ligger Lilla Malma, ett litet pittoreskt flugfiskeparadis med 4st större pooler med korta strömsträckor däremellan. Jag var där med Clas och några andra flugfiskekompisar. De flesta hade varit där förut men för min del var det jungfruturen. Jag åkte dit på söndagens morgon medans de andra varit där sedan lördag kväll. Det vakade en hel del regnbågar trots att regnet strilade ner. Framåt lunchdags slutade det regna och det var till och med så att solen tittade fram vilket satte än mer fart på bågarna. Jag fick fisk på zonkers, nattsländor, myggpuppor och nymfer, verkade inte spela så stor roll vad som presenterades, ville fisken äta så tog dom. Jag lyckades väl narra ett tiotal bågar med en riktigt fet "julgris" på 4,2kg som bäst. Tyvärr var en del av bågarna lite skadade medans andra höll topptrim. En riktigt kul dag blev det som avslutning på säsongen.

Dryga 4 kilo båge.

En ettrig liten vackert färgad.

Vy över Lilla Malmas pooler.

EEO Hösten 2012

I strålande sol men med en envis vind från SV var det dags för gäddfiske med esoxgänget igen. Kanonbra förutsättningar så detta kunde bara bli bra. Vi var 8 glada denna gång som var fördelade på 3 båtar. Jag åkte med Micke B i hans nya båt, en Buster XL Pro Sereies, specialbyggd för fiske. Vilket ekipage!! Med 115 kusar i aktern susade vi fram över vågorna trots 12s/m motvind. Hur gick fisket då? Jodå, det fanns en del gädda hemma. Största gäddan (mässingsgädda) fick ragge med en på dryga 7 kilo, sedan kom det även upp en 6:a och en 5:a samt ett antal mindre. Totalt blev det 62 gäddor i helgen där jag och Micke stod för 36. Vi hade ett formidabelt sniprace unde lördagseftermiddagen med ett flertal dubbelhugg. En riktigt kul helg är nu slut så det är bara att se fram emot vårens EEO!

Micke med en mindre gädda.

Snacka om underbett!

Måndagsspinn!

Eftersom flugfisket i fredags hade en del kvar att önska så tog jag båten ut på Mälaren idag, ledig som jag var. Idag var det spinngrejerna som fick känna på det blöta. En frisk nordan svepte över fjärden och rev upp duktigt med gäss, SMHI hade sagt 4-6 s/m men som vanligt hade meterologerna fel, det blåste åtminstone 8-10 s/m! Min lilla plastbalja for fram och tillbaka bland vågorna när jag driftade av kanterna, ihärdigt kastande. Trots nordanvinden verkade gäddorna vara lite hungriga. I tredje kastet fick jag en mindre gädda, pigg och i bra kondition. Efter ytterligare några kast smackade det på igen, en 4-kilos ville smaka på The Real Eel som var betet för dagen. 20 minuter senare suger det tag igen, en ännu finare ville vara med och leka. In i håven gled en 101cm lång och 6,35 kilo tung gädda i perfekt kondition, inte ett spår av de för sommaren så vanliga såren på gäddan. Det blev ytterligare 3st gäddor, bl.a. en 3-kilos innan jag begav mig hemåt. Trevlig dag på sjön trots nordanvinden.

101cm och 6,35 kilo

Fredagsfluga

Ledig fredag innabär några timmar på sjön med flugspöt i hand. Åkte ut vid 11-tiden, mulet och knappt någon vind. Några nya gäddtuber skulle fiskas in så det blev till att köra på några typiska hösthak. Nu verkade ju gäddorna inte vara så där supermycket på hugget men det blev några stycken i alla fall. Jag avslutade fisket vid 15-tiden eftersom jag helt hade glömt att ta med matsäck så magen knorrade rejält.

Knappa 4 kilo i nya gumminätshåven.

Sällskap vid sjösättningen.

Värtan Cup 2012

I går var det Värtan Cup för 17:e året irad. VC är troligen världens största C&R-tävling i gäddfiske med stadigt runt 150-200 deltagande lag. I år bestod teamet, som vanligt, av Wiggo, JP och Ragge. Vi minns med glädje 2010 års VC då vi blev 2:a totalt och Wiggo drog tävlingens största gädda. Målet var naturligtvis att slå den placeringen. Förutsättningarna på Värtan denna dag var bra, en stadig vind från SV och växlande molnighet, 16-17 grader i vattnet och rapporter om hyfsat fiska den senaste veckan. På första stoppet började det bra, Ragge fick en gädda strax under godkänd (75cm) och vi hade ytterligare 6-7 kontakter. Sedan hände det inte så mycket mer. JP kollade statusen online och visst, det dök upp lite gäddor då och då, de fanns ju där. Vi harvade vidare och hade någon enstaka kontakt men inte mycket mer. Till slut narrade en JW Backlip en godkänd gädda för Wiggo, YES! vi var på banan! Nu gällde det att få ytterligare godkänd fisk för då skulle vi defenitivt vara uppe i toppen och rota. Nu blev det ju inte riktigt så, Wiggo fick ytterligare ett par gäddor men det saknades någon centimeter för att komma in på listan. JP och Ragge lyckades inte alls idag så det blir till att ladda inför BPFC senare i höst, då ska GäddRacer upp i topp igen. Vi slutade på en 40:e plats men med tanke på att det var 170 lag med så ska vi inte vara helt missnöjda.

Wiggo blev 75+ på VC 2012.

Träning inför VC

Eftersom jag var ledig idag tänkte jag prova survärtan inför Värtan Cup som går av stapeln nästa söndag. Strålande sol och nästan bleke (verkar vara min fiskemelodi denna sommar...) och värtan visade sig från sin vanliga sida, surfiskat så in i H-E! Eller så är det bara jag som inte kan fiska ;-) Jag provade på alla möjliga ställen, det var natekanter, branter, grunflader, vassar, uddar, stenskravel, lerbotten och sandstrand men jag hittade bara inte fisken. Jo, jag hittade ett ställe men det tar vi senare, vill ju inte avslöja "The Hot Spot"! Jag provade med jerkbaits, vobbler, spinnare, gummigubbar, jiggar och spinnerbaits men det enda bete som drog hugg var JW Backlip, på den fick jag två, tappade en och hade 5 följare, nästan alla på samma område....The Hot Spot!

Nu gäller det att ladda batterierna inför nästa söndag, då ska de godkända (75cm) gäddorna upp och syna vågen.

Dagens Backlip.

Mera gädda!

Micke från Uppsala ville fiska gädda på lördagen så vi togh min båt och drog ut på Björkfjärden. Nästan bleke och gassande sol, det kunde ju knappast bli bättre gäddväder...not. Hur som helst så drog vi ut till ett par av mina favoritställen, stenkanter med nate. <på första stället knep Micke en gädda på dryga 4 kilo, började ju bra det här. Solen fortsatte att skina och vinden ökade något så att ytan åtminstone rörde lite på sig. Vi provade fler ställen och ibland hade vi kontakt med lite gädda. Ganska bra snitt på dem, flera var över 3 kilo. Det som oroar mig är att flertalet av de gäddor vi fick hade skador/sjukdom fläckvis på kroppen, undrar vad det kan vara för det är inte s.k. gäddsarkom, det ser annorlunda ut. Slutresultatet blev Micke 2 och wiggo 10st. Jag fick även den största, en kämpaglad madame på sina fina 110cm och 8,14 kilo. Betet som rockade fett idag var JW Backlip!

Micke med 4-kilos

Wiggos 110:a på 8,14kg

Tidiga Mälargäddor

Tidigt i morse lastade jag båten och drog iväg till Kalmarsand. Jag hade tänkt att försöka narra några gäddor ute på gräsfladerna. Bra förutsättningar med mulet, lite duggregn och en stadig vind, dock från NO men det borde inte påverka gäddorna allt för mycket. Ute på gräsfladen hade naten nu vuxit upp, för några veckor sedan var det inta alls lika mycket nate. Nu testade jag JW-lures nya Backlip, ett lite udda bete, ser ut som ett jerkbait men funkar bäst vid vanlig hemtagning. "Läppen" baktill gör att den rullar och bellyflashar något helt otroligt. Gäddorna verkade gilla den i alla fall! Det blev till slut ett tiotal gäddor med 2 st meterfiskar på topp, båda tagna på Backlip Mascara.

Backlip gädda nr 1

Backlip gädda nr2

Min tillfixade GäddRacer, nu med ny mattbelagd jerkramp och vertikalstol på aktertoften, funkar kanonbra!!!

Strömfiske

I helgen var hela familjen uppe i stugan för att bara ta det lugnt. Eftersom Malingbo-Klotenområdet bara ligger dryga 3 mil från stugan åkte jag upp dit medans familjen fortfarande låg och sov. Jag siktade in mig på lite strömfiske i övre delarna av Hedströmmen, mer känt som Skräddartorpsån. Det måste vara 6-8 år sedan jag var där sist och om jag minns rätt var det bara småöring där, huggvilliga men små. Eftersom våran Vojmåresa troligen brinner inne på grund av höga vattenflöden kändes det ganska skönt att få fiska lite i riktigt strömmande vatten, med bakedor, höljor och krabbström. Fisket var som jag mindes, huggvilliga men små öringar. De är ju så otroligt vackra, som små smycken. Efter några timmar och x antal öringar åkte jag tillbaka till stugan, familjen hade ju vaknat och krävde min uppmärksamhet.

Smyckesöring.

Skräddartorpsån.

Sällskap vid ån.

Rekade läget.

På grund av det myckna regnandet de senaste veckorna har en tur till Lilla Ån legat långt ner på prioritetsskalan. Lilla Ån är ju känslig för regn då den blir både hög och färgad vilket i sin tur nästan helt utesluter fiske. Men i går kväll åkte jag upp i alla fall, det har ju inte regnat på några dagar. Väl uppe vid ån visar det sig att det är MYCKET vatten, så mycket vatten har jag inte sett i ån sedan vårfloden. Däremot så var vattnet inte speciellt färgat vilket borde betyda att fiske är möjligt. Tyvärr har ju Peter och Clas inte lyckats få till vandringshindren upp- respektive nedströms just på grund av det höga vattnet så det finns en viss risk att regnbågarna har flyttat på sig. Jag hade ju med mig flugspöt så lite måste jag ju testa. Enstaka vak skvallrade om att några bågar i alla fall fanns kvar. Kvällen resulterade i en fångad båge, en fin fisk på dryga kilot så det får man väl vara nöjd med.

Högt vatten.

Rikt insektsliv vid Lilla Ån.

Wiggo

Sova kan man göra sen.......

När jag sovit i knappa två timmar så ringde väckarklockan kl. 02.30 för jag skulle ut på tidigt mälarfiske. Lastade båten med fluggrejer, abborrjigg och frukost och drog iväg, här skulle fiskas gädda och abborre. När solen steg över horisonten var jag redan ute på vattnet. Vilken fantastisk morgon! Oftast brukar man ju sova nu och man kan ju undra varför?

Dimman låg bitvis tät över fjärden och det var knappt en krusning på ytan. Dimma och vindstilla är ju perfekt förhållanden för gädda......NOT! Började med att jigga lite abborre eftersom de verkade finnas överallt, det sprätte och surplade lite varstans. Det blev kanske ett tiotal abborrar (4hg som störst) innan jag drog iväg till en friliggande grynna med mycket nate. Fram med flugspöt och på med en nykomponerad gäddfluga á la Bauer. Kastade och kastade, drog hem och kastade igen, inte ett pet. Tillslut verkade gäddorna komma igång lite och bet villigt över flugan. När klockan närmade sig 12 slutade jag för idag, nästan 9 timmars fiske blev det i alla fall.

Gäddan körde ner skallen i naten efter hugget, därav "vegangäddan".

Vertikalfiske från kanadensare!

Förra hegen var nästan hela familjen uppe i svärföräldrarnas sommarstuga som ligger vid Hedströmmen. Strömmen mynnar i en liten sjö som heter Andern där jag hade tänkt att fiska lite mellan regnskurarna. Det enda flytetyg som finns tillhands är en gammal kanadensare så det fick bli den. Andern är en liten sjö som är absolut jämdjup, ca 3m, det finns inte tillstymmelse till gund eller djuphålor förutom på ett ställe och det är just där Hedströmmen mynnar. Där finns det en håla på 10-12m som jag hittade för några år sedan med hjälp av ekolodet. Nu hade jag inget ekolod med mig så det blev till att leta. Jag vet att det finns gös i systemet, såg en granne få en på ca 3 kilo för några år sedan så nu tänkta jag prova med vertikal. Jag kan nästan garantera att jag var först med vertikalfiske på den här lilla sjön. Ut med kanadensaren och paddla iväg. Var låg nu den där djuphålan? Efter ett par drifter hittade jag djupet och började vertikala med en 7" Fin-S på linan. Inte ett napp! Ytterligare en drift....nu högg det! Upp kommer .......en liten gädda. Ner igen med grejerna, ny drift och Tjoff! Där satt nästa.....gädda. Efter ett par timmars fiske hade jag fått 4 gäddor och 3 abborrar men inte en enda gös behagade nappa. Jaja, man kan inte lyckas varje gång ;-)

Vertikalfiske från en rank kanadensare sätter färg på tillvaron!

Sen kväll vid ån.

Hela dagen hade jag haft skräniga ungar runt benen så nu tyckte jag att lite avkoppling vid Lilla ån skulle passa bra. Vid 19-tiden drog jag upp till ån, kanske inte så mycket för att fiska järnet utan mer som avkoppling och vila för öronen :-)

Högt vatten och ganska så färgat, varmt i luften och en hel del sländor men inte ett enda vak så jag. Det tog mer än en timme innan det högg på en båge, skön känsla. Den tog på ett litet gli eftersom de inte verkade vilja gå upp och ta torrt. Nåja, en skön kväll blev det i alla fall.

Där tog den!

Skärgårdsfiske

Idag var jag bjuden av Magnus från Sportfiskeboden att fiska lite i Stockholms norra skärgård, i Furusundsområdet närmare bestämt. Det finns en hel del marer och intressanta vikar att gå loss på med jerkgrejerna. Vi möttes upp vid 8-taget på morgonen för att sjösätta Magnus båt och komma ut på vattnet i god tid till förmiddagshugget. Vi drog ut en kortare bit och in i ett system av trånga passager, grunda marer och vikar. Just då ångrade jag mig att jag inte tog med fluggrejerna, det här var perfekt flugfiskevatten!!!. Vi började fiska längst in i en mar där det inte var mer än 0,3 m djupt, något skeptisk skickade jag iväg en stor hemmagjord spinnare. Efter ett tiotal kast drog det på i ytan så vattnet sprutade, det fanns gädda här inne! Efter en kortare drill kommer en välmatad gädda på strax under 5 kilo in till båten, lyfts varsamt ur vattne för att bli av med spinnaren, ett par snabba kort och tillbaka med henne. Man får jobba snabbt nu när vattnet är så varmt. Vi harvade på och det kom upp ytterligare några mindre gäddor. När vi drev ut över ett djupare parti, om man nu kan säga att 1,5m är djupt (!) så satte jag på en Buster Jerk II som jag just fått från Sportfiskarna och smack i backen, där satt nästa lite finare gädda. Samma sak här, jobba snabbt och upp kom hon med sina fina 5,1kg, ett par bilder och så tillbaka. Vi fortsatte ut en bit i maren och de mindre gäddorna bet tag i våra drag lite då och då. Efter lunchmackan satte jag på en Buster Jerk Shallow och började fiska. Efter ett par kast ryckte det till i spöt och fast fisk....en abborre på nästan 7hg var hungrig. Den va riktigt fin men fick simma tillbaka efter fotografering. När vi avslutade fisket vid 17-tiden hade vi fått ihop 25 gäddor med mina två som största exemplar. Tack Magnus för en mycket trevlig dag ;-)

Wiggos ena större gädda

Abborren

Magnus styr båten med säker hand.

Vertikalfiske på Storsjön

På söndagen tog vi båten på släp och sjösatte den i Storsjön för att vertikalfiska efter gös. Vädret var minst sagt varierande med sol, moln, regn, vindstilla och rejäla vindpuster. Fisket började bra med varsin gös på första släppet men sedan hände i princip ingenting, förutom ett par mindre petningar på jiggen. Nu är vi ju inte speciellt kunniga om Stosjön så vi fick lita på sjökortet och intuition (vilket vi inte hade direkt mycket av) Efter en regnpiskande lunch tillsammans med Cicci pekade hon ut ett grundområde som skulle vara hett. Vi litar ju blint på Cicci, gösdrottning av gästrikland som hon är och började fiska i området hon visade oss. Och det fanns fisk, ganska bra med fisk också. Vi fick i runda slängar 25 gösar med ett par toppar på dryga 3,5 kilo och det får man väl vara nöjd med ;-)

Wiggo med nytt PB

JP med en pussvänlig gös.

Gäddfluga i Norrbysjön.

Över söndag-måndag var jag och Clas nere vid Norrbyströmme igen men denna gång inte för att fiska regnbåge och öring utan gädda! Vi skulle testa fisket för att se om det var något som grabbarna bakom Norrbyströmmen skulle kunna satsa på. Med oss hade vi Niklaus Bauer från Flydressing / Vision. På söndag eftermiddag delade vi upp oss då jag tog pontonbåten och Clas åkte med i Niklaus båt. Jag sjösatte uppe vid lodgen och driftade ner längs med Motala ström, en häftig upplevelse då vattnet är så klart. På vägen ner fiskade jag av kanterna men det var trögt, det eda jag fick var en abborre på ca 3hg. Det var en kul episod då den abborren var den i särklass minsta abborren i stimmet, det var borrar på över kilot med som inte ville hugga på flugan. Längre nedströms såg jag även ett stim Sutare där inge vägde under 3 kilo samt ett antal braxnar av megastorlek, de största jag sett i verkligheten, vilka dasslock!!! Nåväl, väl nere vid Norrbysjön träffade jag på Clas och Niklaus men de hade bara fått ett fåtal mindre gäddor. Det var överlag ganska trögt och vi fick bara ihop ett tiotal gäddor där Clas var värst med en 5+:are. På kvällen åt vi middag i lodgen, tittade på regnbågsvak och snackade fiske, en mycket trevlig tillställning måste jag säga!

På söndag morgon bytta vi så Clas tog pontonbåten och jag åkte med Niklaus. Det började bättre idag och gäddorna verkade vara mer på hugget. Efter en del petande i vassdeltat kunde vi summera ihop ett tiotal gäddor och även idag var Clas värst med en 7+:are. Jag lyckades narra en 5+:are som bara vägrade att ge sig, jag var helt övertygad om att den måste ha vägt minst 8 kilo så som den kämpade och slet. Den drog ut i princip hela fluglinan ett par gången och gick sedan och stångade vi botten, en riktigt kul fisk!

Motala ström.

Min 5+:are

Nicke med en 3+:are

U-gädda

Wiggo

Kursavslutning i hällande regn!!

I lördags var det dags för avslutning av vårens flugfiskekurs. Målet med kursen av att deltagarna skulle fånga fisk på fluga. Efter en första entomologistudie av Lilla Åns mindre invånare (bäcksländenymfer, frilevande nattsländelarver, ett litet antal dagsländenymfer och Gammarus) var det dags att försöka ta sig an åns renbågar. Nu gick det ju inte riktigt som vi hade tänkt oss, det var bara Anneli som fick fisk, en mört! Efter en välbehövlig grillad hamburgare bröt några av deltagarna för dagen, dyblöta av det ihållande regnet. Jag blev kvar ett tag till för att försöka narra någonting i allafall. Framåt sen eftermiddag slutade det regna och solen tittade fram. Det här gjorde susen för kläckningarna började så smått. Regnbågen var med på noterna och började ta på torrt. Jag lyckade till slut ta två stycken innan även jag packade ihop och åkte hem.

Båge i nätet.

Det var dessa som regbågarna åt av!